Dålig branding

I nyhetsflödet (DN, SVD) idag får vi ännu ett exempel där ett varumärke blir illa tilltygad av sin egen styrelse på grund av att de allt för fyrkantigt tänker på att skydda varumärket och företagspolicyn. Det hela handlar självklart om bussbolaget Arriva Sverige, vars busschaufför Nikolai Jungsin valde att ingripa fysiskt i samband med en misshandel utanför hans buss.

Företaget anser att den anställde har åsidosatt policyn hos företaget – ett kärnvärde om säkerhet. Han skulle, enligt företagets informatör, stannat i bussen och larmat polisen istället för att ingripa själv. Policyn är till för chaufförens och passagerarnas säkerhet, och denna säkerhet anser Arriva Sverige att Nikolai Jungsin åsidosatt. Han fick en varning.

Marknadschefen (?) uttalade sig i kvällens nyhetssändningar och på frågan om inte medmänsklighet är ett viktigt värde för Arriva svarade han väldigt svävande i stil med att “det är självklart ett viktigt värde men inget som vi går ut med externt.” Ridå Arriva.

Jag lägger inga moraliska eller politiska värderingar på det här. Däremot kan man rent varumärkesstrategiskt fundera över om Arriva någon gång insett att de lever i en verklighet? Och att varumärket handlar om relation till människorna runtomkring? Det verkar tyvärr inte så. Oavsett policy borde bolaget gett sin anställde uppmuntran och sett till att det hela fått eko i media. Det skulle inneburit att deras varumärke laddats positivt, att det är säkert att åka med deras bussar. Det de skapat nu är en situation där de kan prata sig blå om sin säkerhetspolicy, men potentiella passagerare kommer att bli osäkra att åka med bussarna. I bakhuvudet hos passagerarna skulle finnas osäkerheten om de skulle bli utan hjälp om de blev misshandlade. Bolagets reprimand, syftad till att skydda bolagets säkerhetspolicy och deras varumärke, slår tillbaka och skadar bolaget i grunden.

Update: Lakes lakonismer skriver om det hela utifrån ett ekonomiskt-politiskt perspektiv.

Related Posts

4 thoughts on “Dålig branding

  1. N|. Post author

    Jag har också förståelse för policyn, men det är också så att man måste se sin policy utifrån ett relativt perspektiv. I det här fallet fäller policyn krokben för varumärket. Det vore inte så svårt att räkna ut att en sån sak som det här skulle ge genomslag i media eftersom bland annat kristdemokraterna redan tidigare pratat om att lagstifta för civilkurage. Alltså borde Arriva tänkt igenom det hela utifrån vad som händer i samhället.

  2. m

    Till exempel i Göteborg måste bussbolagen betala 5000kr i böter varje gång en buss blir försenad ett antal minuter. Detta vill bolagen undvika eftersom det blir ganska mycket pengar under ett år. Därför ska policyn följas slaviskt. Sen om folk dör utanför spelar ingen roll.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *