Kia Andersson tar priset

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer har instiftat ett nytt pris: “Årets Reklampolis”. Kia Andersson, miljöpartistiskt kommunalråd i Göteborg, får i år priset för sitt uttalande om att reklam för hamburgare och pommes frites borde förbjudas. Juryns motivering är ett skönt exempel på ironi:

“För sitt omvärldsanalytiska kunnande, sin insikt i mångfacetterade områden som skräpmat och sin distinkta förmåga att på en höft bedöma densamma. Hon vet hur ett ben ska vaxas och hon känner för skräpmaten med en tydlighet som placerar vilken fanatiker som helst i objektivitetens domäner”

Anledningen till att priset blivit instiftat är den ökande negativa inställningen till reklam i dagens samhälle. (Resumé)

Roligt pris. Visst kan jag hålla med Sveriges Annonsörer om att det finns en negativ inställning till reklam bland människor. Fr a är det fortfarande markant bland vänstern. Men frågan är också om den allmänna reklamtröttheten faktiskt går att beskylla konsumenter och politiker för? Sveriges Annonsörer borde kanske ge sig själva priset – det finns en alltför stor prispress som skapar mycket dålig reklam. Bra reklam handlar inte bara om kreativitet utan också om tid – tid är pengar även i reklambranschen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *