Anti-drogreklam upprör

Reklam riktad mot tonårsföräldrar upprör personer som har barn och ungdomar fast i knarkträsket. Det anser en kurator i australiensiska Holyoake angående den “body-bag”-kampanj som det federala styret använt sig av under våren. Reklamen skakar om med otäcka bilder av liksäckar. Målet är att påminna föräldrar att hela tiden hålla koll på sina barn och kommunicera med dem om droger. (News.com.au)

Den första känslan är varför folk har åsikter om reklam som vill något gott. Men tänker man efter så ställer det också en viktig fråga: hur hårt kan man som marknadsförare gå när det gäller personliga tragedier. Fler och fler NFG/ideella rörelser gör reklamkampanjer. Frågorna är känsliga, det handlar om att cancer, aids och droger. Och det är alltid människor som drabbats av det som kampanjerna vill samla in pengar för att ordna upp – människor som kan beröras på helt andra sätt än vi marknadsförare ibland kan tänka in.
Det är nog än viktigare i NFG-kampanjer att använda sig av fokusgrupper där direkt berörda och anhöriga till berörda ingår. Problemet är att såna här kampanjer sällan har budgetar som tillåter vare sig planning eller fokusgrupper, inte sällan handlar det om pro bono-uppdrag som byråerna försöker klämma in.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *