En skådis, en film och ett gäng av marknadsförare

“Man måste verkligen, verkligen tro på det man gör, säger han med en liten konstpaus. – Även om det är rent skräp man säljer.”

Orden är Don LaFontaines, den röst som har spelat in flest voice overs för amerikanska filmtrailers – 45 000 pålägg under 40 år, och som på årets Key Art Awards fick ett “lifetime achievment award” för sina insatser. (SVD)

Key Art Awards är en Hollywoodgala om filmmarknadsföring. Det är tidningen Hollywood Reporter som för 34:e gången anordnar galan för en bransch som är växande. En genomsnittlig Hollywood film hade förra året kostade på den amerikanska marknaden 270 miljoner kronor i marknadsföring. Cirka en tredjedel av filmbranschens omsättning ligger i marknadsföring – vilket innebär en total på 27 miljarder kronor.

Strategierna är olika för de olika bolagen, antagligen beroende på storleken på merchandiseomsättning vid sidan av själva filmen:

“Om en film har hög marketability men låg playability gäller det att satsa på en bred premiär och mycket marknadsföring under kort tid. Om en film å andra sidan har hög playability men låg marketability kallas den för en ”sleeper” och marknadsförs stegvis i takt med publikens reaktioner.”

(SVD)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *