Barn bestämmer vad vi köper

Studien visar att barnen har blivit beslutsfattare i närmare 80 procent av de inköp en vuxen gör. 60 procent bestämmer vilket bilmärke föräldrarna köper. 58 procent bestämmer vilka kläder du bär. 57 procent bestämmer vilken mobiltelefon du köper. Samtidigt blir barn blir mer och mer rädda för skilsmässor, terror, inbrott och det gör att de uppskattar traditionella värden hos varumärken.
– Nu är alla extremt rädda och det påverkar hela deras beteende. Underskatta inte den här rädslan, säger Martin Lindstrom.
En följd av det är att religionen har fått en betydligt större roll i barns liv.
– Jag trodde att det var utdöende, men till och med i Skandinavien säger 45 procent av barnen att religion är viktigt. I USA är siffran så hög som 80 procent.
Studien visar också att barn i den här åldern har en fantastisk förmåga att hantera information. Medan vuxna kan hantera 1,7 informationskanaler samtidigt klarar barnen av hela 5,4.
– De har inte alls samma problem som vuxna med överflöd av information. Barn är online hela tiden och då måste ditt varumärke också vara det.
Barns sätt att kommunicera med varandra skiljer sig också från de vuxnas.
– Deras språk blir mer och mer ikonbaserat. Nära 15 procent föredrar att skicka sms istället för att prata, även om de sitter bredvid varandra.
Ständig stimulans gör att barnen aldrig får tid för egen fantasi. Lego har till exempel upptäckt att barn inte längre kan bygga sitt eget slott, men de kan se ett i Harry Potter och bygga det.
– Det finns en missuppfattning om att ju mer vi underhåller våra barn, desto bättre föräldrar är vi. Men jag skulle snarare säga att ju mer tid vi låter dem ha tråkigt, desto bättre föräldrar är vi. Annars får de ingen tid att utveckla sin egen kreativitet.

(SvD: Tweens styr familjebörsens kurs / SvD: Sms är 80-talisternas livsluft)

One thought on “Barn bestämmer vad vi köper

  1. Annica Tiger

    “ju mer tid vi låter dem ha tråkigt, desto bättre föräldrar är vi”

    Det stämmer. Jag tänker på mitt barnbarn som förväntar sig att det hela tiden ska hända något. Det här att sätta sig ned, leka med sig själv, läsa en bok eller vara kreativ på egen hand är något som många barn inte klarar av i dag. Jag tror att för mycket stimulans är negativ. Det hämmar barnen i sin utveckling.

    “Lego har till exempel upptäckt att barn inte längre kan bygga sitt eget slott, men de kan se ett i Harry Potter och bygga det.”

    I och för sig bra om de ny bygger slott (bra för Lego och varumärket Harry Potter), men vart har fantasin tagit vägen?

    Några morgonfunderingar, utan att för den skull känna mig som en moraltant.

    Annica

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *