Stockholm spelar fult

Stockholms stad håller på med en stor upphandling av kommunikationstjänster och Reklamförbundets Anna Serner är, med rätta, rejält förbannad.

“De missburkar [stavfelet är Resumés] sin ställning och det offentliga upphandlingsförfarandet.”

Och utan att ha sett underlaget verkar en hel del saker vara riktigt underliga:

  • Stockholms stad ska automatiskt äga alla rättigheter och byråerna ska få köpa loss rättigheterna till sitt eget arbete.
  • Mindre byråer är välkomna att jobba med underleverantörer. Om de finns att tillgå “dygnet runt”.
  • Det är “allt eller inget” som gäller i anbudet. Antagligen för att byråerna med ramavtal sedan ska få pitcha mot varandra.

(Resumé)

Det blir värre och värre att lämna anbud enligt LOU (Lagen om offenlig upphandling). Det ser vi också, även om det inte direkt varit fullt lika flagranta utnyttjandeklausuler hittills. Däremot finns det tillfällen där upphandlingarna krävt en i princip färdig produkt i anbudet och liknande.

Related Posts

3 thoughts on “Stockholm spelar fult

  1. Fredrik Wass

    Fattar inte vitsen med alla dessa ramavtal som ändå gör att kunden kan välja leverantör helt godtyckligt i slutändan. Ibland har man t.ex. 7 byråer i ett ramavtal som alla står för samma kompetens. Varför ens göra upphandlingen från första början?

  2. Mattias

    “Varför ens göra upphandlingen från första början?”

    Annars skulle det bli inavel+++ på myndigheterna i sverige. En helt ny branch skulle startas där folk som hade kontakter högre upp i myndighetskedjan skulle få sitta med i styrelser bara för att de kan dra in jobb.

    Och ja detta var ett skämt.

  3. Jonas

    De som omfattas av Lagen om offentlig upphandling för inte köpa något överhuvudtaget om de inte har upphandlat det på “rätt sätt”.

    “Rätt sätt” är tämligen omständigt så för att undvika att behöva gå igenom eländet varje gång de behöver byråtjänster ingår de ramavtal istället med ett antal byråer.

    Jag kan förstå att de ingår ramavtal med fler än en byrå, att de låter ett antal byråer att vara med. De skulle annars bli väldigt beroende av en enstaka byrå. Så långt är allt ok.

    Men tyvärr är det så att våra underbara myndigheter, kommuner, landsting o s v ställer väldigt ofta skogstokiga anspråk när det gäller användingsrättigheter. Jag fattar inte varför inte t ex Reklamförbundet reagerat tidigare och kraftfullare på detta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *