Mediaparty like it’s 1999

Man känner igen det: återigen är det ett sug efter ekonomijournalistik. Förutom att TV4 satsar stort på egen bevakning i samband med att det långa samarbetet med Dagens Industri upphör så satsar just DI på en egen TV-kanal med ekonominyheter. SvD tänker utöka Näringsliv och då fr a på nätet och ihärdiga rykten säger att Joachim Berner har hela syltburken för en ekonomitidning som antas bli gratisutdelad. (DN)

Det känns som 1999. Då viftade Pontus och Pelle med Vision-fanan och efter dem kom såväl tidningen Kapital som DNE, liksom en hoper tidningar inriktade på IT-branschen och där en svensk version av Industry Standard kom som körsbäret på toppen.
Det lite oroväckande är vad det här visar för tendens när det gäller konjunkturen – förra gången var det precis innan hela luftslottet sprack med Boo.com som nål.

Related Posts

One thought on “Mediaparty like it’s 1999

  1. Klas G

    Jaså. Det är i det här hörnet av internet du håller till.

    Ja, vad ska man säga om intresset för ekonomijournalistik? När det gäller nätet är sanningen om annonsörsintresset en helt annan nu än i september 1999. Men som vanligt börjar för många i fel ända. Både när det gäller nät, papper och tv. De startar med att sätta ekonomiskt och organisatoriskt tunga strukturer istället för att jobba.

    Hej.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *