Att bevisa reklam – när man inte vill det

Sara ska försöka bevisa för sin elvaåriga dotter att reklam ljuger och gör ett test med Vanish:

“En gång för några månader sedan skulle jag bevisa för min dotter att man absolut inte kan lita på reklam. Det var särskilt en reklam vi störde oss på – den om det perfekta fläcklösarpulvret Vanish. Man häller choklad och kaffe och rödvin på en tröja och gnuggar in ordentligt. Sen doppar man tröjan i en balja med Vanish och vips! Fläckarna är borta! Fantastiskt! Jag köpte det för att en gång för alla visa att reklam ljuger. Kan vara värt femtio kronor. Jag och dottern tog en kökshanduk. På den hällde vi O`hoj chokladsås, en slatt rödvin och kaffe från morgonens termos. Vi hällde på lite ketchup också – och gnuggade in.
I källaren hade jag gjort ordning vasken med medlet blandat precis som det står på förpackningen. Äntligen, tänkte jag. Nu ska jag visa mitt barn att reklam – det går inte att lita på, de ljuger för att dumma personer som jag ska köpa deras grejor.
Nu ska du få se, sa jag till dottern och doppade ner handduken i vattnet och rörde runt med en pinne precis som på reklamen. Tio sekunder senare tog jag upp den och vecklade ut den igen. Shit. Inte en fläck. Allt borta, chokladen, kaffet – ja, till och med rödvinet. Dottern tittade på mig med glada ögon. Det funkade, mamma! Det är sant det som de säger på reklamen.”

(Hedgehog in a storm)

*flinar* Sara, jag tycker om dig men du måste nog inse att vi inom reklambranschen aldrig ljuger rakt av utan endast “tweakar” sanningen ett par varv…

Related Posts

3 thoughts on “Att bevisa reklam – när man inte vill det

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *