Som ni kanske kommer ihåg förlorade vi ett anbud till Milk. Nu har kampanjen startat och på Resumé beskrivs den. Den ska bestå av
“reklamfilm på bio och utomhusreklam i hela landet utom Stockholm (stockholmarna använder redan hjälm)”.
För övrigt är kampanjen differentierad och de ska använda sig av såväl Lunarstorm som av tidningen Pensionären. En del events kommer Milk och Agency också att lägga in i marknadsmixen.
Utomhuskampanjen såg jag för cirka två veckor sedan – det känns inte som om de satsat väldigt mycket: jag har bara sett den på ett ställe i Falun…

Det känns lite som vi också kände inför anbudet – man ska både få folk att cykla mer och få folk att använda hjälm. När vi gjorde “PÅ”-kampanjen inför införandet av lagen om att ungar ska ha hjälm upp till femton år var det svårt nog. Och att försöka få dubbel effekt för enbart fem miljoner. Tja.
Jag har sett den hemma i Göteborg och reagerade likadant. Fast jag får erkänna att jag faktiskt uppmärksammade “Kom ihåg hjälmen”-budskapet så det kanske har någon form av sublim verkan, vem vet.
Vad jag undrar mest är varför någon tror att man ska börja cykla eller använda hjälm bara för att det står på en utomhustavla. Jag lutar mer åt bättre cykelbanor, fler tjuvar som tas fast samt någonstans att göra av den där jäkla hjälmen när man stigit av.
Heja Hans, där slog du huvudet på spiken.
Tack för att du la upp bild och beättade mera N|, jag mindes att ni pitchat om detta och blev nyfiken på resultatet då jag såg detta i Resume.. Som tråkigt nog valde att inte ha en bild.
Re: Hans
Eftersom vi jobbar en hel del i övrigt med just Vägverket så kan jag säga att de har en ganska intressant syn på det här med kommunikation med marknaden…
Hmm, utveckla gärna…