Små satsar på varumärken – stora på annonser

Läkemedelsföretagen satsar på olika delar av marknadsföringen beroende på deras storlek, visar en undersökning från Cutting Edge Information. De mindre företaget lägger ner större kostnader på varumärkesbyggande aktiviteter medan de stora jättarna lägger nästan 40 % av sin marknadsföringsbudget på annonsering. Dock ser Eric Bolesh på Cutting Edge Information en klar trendlinje genom undersökningen.

“Maintaining success depends heavily on the brand’s ability to first recognize – then address – key commercial challenges with targeted resources. […] We examined a number of brands, far ranging in expected revenue, but this same principle held true across the board. Although each brand deals with its unique challenges, it is essential for all companies to provide adequate resources to promptly address any challenges that arise.”

(Medical News Today)

En amerikansk undersökning, där reglerna för läkemedelsannonsering är annorlunda än i Sverige, både när det gäller OTC (over the counter dvs. receptfria läkemedel) och Rx (receptbelagda). Men de stora läkemedelsföretagen satsar mer och mer även i Sverige, vilket vi sett i samband med släppen av diverse nya smärtstillande produkter. Det intressanta är hur det i Sverige inte är samma tryck på varumärket utan snarare på produktvarumärket. Hur många vet vilket företag som gör Ipren (Pfizer)? Alvedon (AZ)? Zon (Antula Healtheare AB)?
Antagligen beror det på den skarpa konkurrensen i apotekshyllorna, fr a med billigare generika. Men också på grund av att det är storsäljande medel – även i USA kan man se hur man marknadsför Zoloft utan att göra stor sak av att det är Pfizer som ligger bakom läkemedlet. Samma sak kan man se med Pfizers Viagra, där själva tablettens färg och form är formskyddade.
För svenskt vidkommande blir det intressant att se vad som händer när Apoteket förlorar monopolet (jag skriver när eftersom redan för två år sedan uttalade sig EU-jurister om att monopolet var omöjligt att behålla). Jag gissar att vi initialt kommer att se en mycket större villighet till att investera i reklam från läkemedelsbolagen, fr a när det gäller att få konsumenterna att hitta till de “nya” försäljningsställena. Och på samma sätt lär Apoteket/Adara satsa hårt på image-annonsering för att behålla sina kunder.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *