GM sätter hårt mot hårt

Bilföretaget GM drar tillbaka all sin annonsering från Los Angeles Times efter att bilförsäljare i Kalifornien anser att det varit för många felaktigheter i de redaktionella texter och tester som tidningen gjort på GMs olika märken. Brian Arke, talesperson från GM menar att det inte är något försök att omintetgöra pressens frihet men

“GM and its retailers are free to spend our advertising dollars where we see fit.”

(BBC News)

Det lär inte komma som någon större överraskning. GMs ordförande Robert Lutz flaggade redan för två år sedan att GM var trötta på att tidningarna och journalisterna hela tiden bet handen som föder dem.
Men det är en oerhört knivig situation GM försätter sig i eftersom man kommunicerar motsägelsefulla budskap: a) vi är för pressens frihet men b) vi kommer bara att annonsera i tidningar som skriver positiva saker om GM.
Det hela är en konflikt mellan två friheter: pressfriheten, som innebär att företag som betalar dyra pengar för annonser inte har något att säga till om när det gäller tidningens redaktionella innehåll. Och företagarnas investeringsfrihet – reklam är en investering och företagaren är fri att investera där han/hon anser att det ger störst avkastning.
GM säger helt enkelt att tidningarna ska se till att skriva positivt och inte kritisera GM och deras produkter om tidningen vill få in annonsintäkter från GM.

Related Posts

3 thoughts on “GM sätter hårt mot hårt

  1. Hans Eric Melin

    På något sätt så bekräftar det bara GM’s desperation att sälja omoderna bilar på en marknad som bryr sig om allt mer värden och teknik som GM inte står för.

    På en så starkt konkurrensutsatt marknad som fordonsmarknaden kan man ju dock tillägga att LA Times nog ändå sitter inne med trumfkortet då tidningen fylls hyfsat väl av övriga Big 6’s annonser.

    Så i längden vad har GM att välja på när de vill nå greater LA? Dålig publicitet och positiv reklam, eller dålig publicitet och ingen reklam….

  2. Philip

    kolla autoblog.com, där finns en intressant diskussion om ovanstående ämne.
    Bara att konstatera att GM är direkt pinsamma…på autoblog konstateras att bilen – i det här fallet en Pontiac – suger, och att tidningen gjorde rätt—

  3. N|.

    Well. Tidningen gjorde varken rätt eller fel. Det hela är ett försök från GM att utöva sin kapitalmakt mot media. Lutz har all rätt i världen att göra det men rent PR-mässigt är det fullständigt galet. Jag tror att någon av GMs PR-konsulter räknat fel på allmänhetens aversion mot media och tänkt att “Mr Smith kommer gilla att vi ger elaka media en näsbränna.” Tyvärr (för GM) är Mr Smith inte helt korkad (även för att vara amerikan). Och det GMs PR-nissar glömde var att journalister åtminstone ges högre tillit än bilfabrikanter och reklamare…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *