Hårdare tag mot motorpressen

Robert Lutz, styrelseordförande för GM, pratade på den stora internationella tidsskriftsdagen. Han ifrågasatte dels värdet av TV-annonsering av bilar när endast arton procent av bilkunderna nämner TV-annonseringen som anledning till sitt bilinköp.

Han menade också att de tidningar som recenserar bilar får inse att deras frihet att få vara objektiva också kan kosta – eftersom företaget faktiskt har frihet att välja var man vill lägga sina annonspengar.

“Why should we feed the hand that bites us?”

(Ad Age)

Onekligen en förändring när det gäller storföretagens syn på media. Han har ju rätt Lutz och kan numera också säga det eftersom mediavärlden är så stor att det inte är ett vinna/försvinna-beslut om man skulle nobba att köpa annonsplats i en viktig tidning – det finns ofta flera viktiga tidningar. Kostnaden för utvecklingen av nya bilmodeller har ökat till astronomiska summor och konsumenterna är vaknare och kritiska liksom att de är mer otrogna mot bilmärket man haft. Det är få som “inte kan tänka sig en XX” utan det handlar om pris, prestanda, säkerhet och allt detta får konsumenten reda på genom media. Ingen litar på bilhandlaren sedan gammalt. De enda modeller som på något sätt kan se en viss trohet mot sitt varumärke är bilarna i allra högsta premiumklass.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *