Gratis PR för Carola

Det är lite fånigt att kalla det en “kupp” men när Carola ikväll sjunger sin nya singel i direktsändningen av Melodifestivalen så tjänar hon och skivbolaget ett antal miljoner i PR- och reklamkostnader.

Thomas Hall, projektledare på SVT förklarar att det visst kan ses som en sorts marknadsföring men

“Samtidigt har jag inga problem med det. Jag tycker att det här är mycket lätt att försvara artistiskt.”

(Expressen)

Artistiskt är det antagligen enkelt att försvara – frågan är om det är etiskt försvarbart. Framförallt spelar SVT högt då man samtidigt bygger sitt varumärke runt konceptet “Fri Television”.

Related Posts

6 thoughts on “Gratis PR för Carola

  1. Günther Fliesenburgh

    Men det är väl snarare regel än undantag att artister som medverkar i radio & TV har några nya alster på gång samtidigt.
    Huruvida artisterna betalar för att vara med i dessa vet jag iofs inte.

  2. N|.

    Skillnaden är att hela Melodifestivalen handlar om att sälja in musik – de låtar som tävlar. Att Carola får lov att göra egen PR för en ny låt är rätt speciellt.
    Självklart betalar artister inte i andra sammanhang – men i andra sammanhang är det sällan mellan fyra och fem miljoner tittare.

  3. Fredrik

    Jag tycker inte det är så konstigt. All press/media som artisterna gör går ju ut på att sälja sin musik. Lena PH:s framträdande var också till för att sälja mer. Skillnaden var väl att hon inte hade nytt material på g.

    Trevlig ny design föresten.

  4. lord Fredruk.

    SVT är verkligen fri television. Vilken annan blötögd kanal hade släppt upp Antikrist på scenen?

  5. Annica Tiger

    Jag missade Carola. Men jag sörjer inte över det. Däremot läste jag att hon inte behagat komma på genrepet och gjorde många fans ledsna. Lite nonchigt.

    Annica

  6. N|.

    Well Annica. Det var ju verkligen att göra en hel häst av ett tagel – hon var uppbokad på ett annat gig och det visste alla inblandade.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *