Prispress

Ries och Trout trummar i alla sina böcker in att prissättning inte är ett bra differentieringsverktyg. Coop och Axfoods Willys-kedja verkar ha missat det. De väljer att fajtas med Lidl genom att sänka priserna ännu mer.

Coop har testat en prissänkning på fem procent i Stockholmsområdet och anser att testomgången har visat sig vara oerhört framgångsrik och därmed väljer de att sänka priserna på sin EVM-serie. (SvD)

Det finns vissa faktum att ta ställning till när det handlar om att positionera sig på en marknad: konsumenter har en helt annorlunda inköpsstrategi idag än förut. Man väljer antingen dyra eller billiga varor. Att ligga i mitten är rena döden. Vi vet också att konsumenter inte enbart tittar på prisbilden utan gör avvägningar. Pris gentemot kvalitet gentemot mervärden gentemot status. Så också i dagligvaruhandeln även om det är en svårare formel att räkna på.
Coop och Willys verkar inte riktigt veta hur de ska matcha sin plötsliga mellanställning. ICA har tagit en sorts premium-profil samtidigt som deras Maxi-koncept skördar offer från både Coop och Willys. Dagligvaruhandeln är en krigsskådeplats och att konstant fajtas med priser är knappast en långsiktigt hållbar strategi.
Men vad ska de göra? Willys har förut varit lågprisets Mecka men i samband med att Lidl kommit in på marknaden får de svårt att använda “lägsta pris” som enda USP.
Willys försöker att skapa en differentiering gentemot andra företag via en kampanj byggande på konceptet att de är snåla mot sig själva:

Problemet är att det inte finns någon av deras konkurrenter som självklart står som “de andra”. Vem är det som har “åkt till Miami”? Ingen vet. Så vad är det då Willys säger? Egentligen ingenting. De åker inte till Miami, det syns på prislappen. Men vad står det på andras prislappar?
Coop har kört sitt gamla reklamkoncept i TV i många år. Det har länge pratats om ett nytt koncept men inget har hänt. ICA har kunnat utveckla sitt sit-com-koncept i lugn och ro, fått press som få reklamkoncept och vunnit pris på pris inom reklambranschen. Återigen talas det om ett nytt reklamkoncept från Coop. Det vi hittills sett är några halvdana försök att marknadsföra EVM-varor och att kunder är medlemmar.
Tyvärr är det nog så att det inte kommer att finnas plats för alla dagligvarukedjor framöver. Mitt tips är att Willys inom några år kommer att få stryka flagg.

Related Posts

2 thoughts on “Prispress

  1. Ryssen

    Ni är inte bättre än aftonbladet.kollar i nite fakta utan hittar på sådant som ni tycker låter politiskt korrekt.Detta svar kommer ni säkert avfärda utan att bemöda er att ge ett svar.vi är alla trötta på att bara höra en verision,våga vara normala och förmedla sanningen

  2. N|.

    Gode ryss. Eller Kalle. Berätta istället vad som är fel. Vilka är “vi”? Researcher drivs ideellt av en person på hans fritid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *