F&B diskas i guldäggsomeletten

Forsman & Bodenfors diskas i alla kategorier som AMF-kampanjen deltar i på grund av att det påstås vara en snodd idé från en australiensisk film för försäkringsbolaget AMP, gjord av Leo Burnett Connaghan & May.

F&B förnekar att de snott idén och debattens vågor går höga. (Resumé se också den australiensiska filmen i deras filmrum)

Det här är löjligt. Det finns egentligen inga likheter mer än själva konceptet. I AMF:s spottar är det det unga “jag” som söker upp det äldre “jaget” – tvärtom i AMP:s. AMP:s copy är mer ordinär medan AMF jobbar med en text som faktiskt känns vettig om man skulle träffa sig själv 30 år yngre/äldre. Det finns inga likheter alls.
Det här är en diskning på grund av någons gömda agenda – inte på grund av osedvanlig likhet. Konsekvensen bör bli att man därmed får lägga ner Guldägget eftersom det finns få som kan komma upp med ett koncept som inte har ungefär samma likheter som andra koncept. Skäms, juryn!

Related Posts

3 thoughts on “F&B diskas i guldäggsomeletten

  1. Åsk

    Tvungen att inte hålla med på en punkt: AMF jobbar med en text som känns “vettig”? Till skillnad från AMP där det tipsas om nya älskare och att man borde lämna den gamla, samt hur man spar ihop pengar så att man kan resa till italien varje vår? Hur menar du? Båda behandlar ju saker man skulle prata om, om man skulel träffa sig själv 30 år äldre/yngre? Där ser jag faktiskt ingen skillnad, fast jag kanske missuppfattar dig?
    Men, I den svenska AMF varianten fanns det ju en helt utan ord, den där den yngre människan är kring en kyrka, och i slutet på filmen inser hon att det är hon jälv som skall giftas trettio år framåt i tiden. :)

  2. Pingback: Researcher » AMF i blåsväder igen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *