Åkestam.Holst, TBWA och F&B tog hem det

Uppdaterat med länkar till alla byråer.

Resumés byråpriser har delats ut. Det var väl egentligen de vanliga som vann – i kundindex vann åkestam.holst tätt följda av Hilanders. Där kom däremot en av våra närmaste konkurrenter på bornsplats: Lundberg & Co. Andra nya på listan är Goss, Leon Graffiti (grattis Emelie!) och Fältman & Malmén.

Nätverksbyråernas kundindex vanns (som vanligt) av TBWA.

Branschens egna “imagevärde”-pris är en upprepning av förra året förutom bronsplatsen som togs av listnykomlingen Storåkers McCann. Annars är det som följer: F&B, King, TBWA, Lowe Brindfors, go.garbergs, åkestam.holst. I slutet är det några nykomlingar (på listan) SWE, Ehrenstråhle & Co och Hilanders.

Pitchfavoriter var rätt förväntade. Drömjobbet var också som vanligt F&B men på sjätte plats kom “starta eget” och först på nionde plats “jobba internationellt”.

Två nya namn hamnade högst på webbyrålistan: Deasign och Daddy. Förra årets etta, Farfar, ramlade ner från prispallen.

Både Trigger och Klirr kom högt på action marketing-listan och bland PR-byråerna tog Springtime förstaplatsen, följt av den nylistade Burson-Marsteller. Havanna PR hamnade på delad femteplats.

Det intressanta bland PR-byråerna är det faktum att kundindexlistan inte stämmer överens med pitchfavoritlistan: den toppas med JKL, Prime PR (trea på byrålistan) och Kreab. Udda minst sagt. (Resumé)

Verkar som om nätverksbyråerna var tvungna att få en egen lista eftersom ingen av dem lyckades få poäng nog att komma upp på den vanliga listan. Kul att två byråer från mindre städer kommer med på listan: både Lundberg & Co och Leon från Norrköping.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *