EVM ökar

EVM ökar stadigt. Axfood planerar att ha åtminstone 25 % egna varumärken 2007 och ICA har liknande planer. Idag utgör EVM cirka 15 % av försäljningen vilket är mycket lågt jämfört med övriga Europa. Det är stora pengar det handlar om: en ökning från 15 till 25 % innebär att 20 miljarder kronor går från de externa varumärkena till handelns egna.

Handelns egna märken är populära. Nio av tio konsumenter köper dem, skriver tidningen ATL som hänvisar till en undersökning av Movement Research & Consulting där 8 600 konsumenter som handlar i 70 butiker i hela riket har intervjuats.
Enligt undersökningen köper konsumenterna EMV för att de anser dem prisvärda, billiga, håller god kvalitet och är lika bra som andra varumärken. Bara en liten del av konsumenterna är negativa och oroliga för att sortimentet ska utarmas. Hela 30 procent säger också att de kommer att öka sina inköp av EMV under den kommande tiden.

Kritikerna menar att EVM riskerar att utarma valfriheten medan Egil Bråthe från researchföretaget:

“- Leverantörerna måste byta fot. Som jag ser det har de tre möjligheter; att försöka bibehålla sin position, att i större utsträckning producera butikernas märken, eller att söka sig till nya marknader utanför Sverige.”

(Dagens Media och SSLF)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *