Arlanda flygplats ägare Luftfartsverket anser sig inte vara en plats utan ett varumärke. I samband med att Pingstkyrkan i Märsta bytte sitt namn till Arlanda Harvest Center (sic!) anser flygplatsen att det är dags att sätta stopp för användandet av namnet i sammanhang som inte har med flygplatsen att göra. Daniel Spitich, varumärkeschef på Luftfartsverket ser det som självklart:
“– Vi håller koll eftersom vi vill stärka varumärket och att det ska förknippas med oss som jobbar här driver flygplatsen och inte sådana verksamheter som inte ligger på flygplatsen rent fysiskt och definitivt inte har med vår verksamhet att göra.”
Rolf Nilsson på företaget Arlanda VVS är förbannad:
“– Arlanda är känt i hela Sverige, varenda människa vet vart Arlanda ligger, Jag förstår inte varför man bråkar om detta. Tycker man namnet är bra och passar så tycker jag att det är bra för alla företagare och för Arlanda som flygplats också.”
(Ekot)
Ett bra exempel på hur varumärkestänkandet pedagogiskt inte gått genom folklagren. Och frågan är ju också om Arlanda är en geografisk plats eller specifikt namn för flygplatsen. Enligt varumärkesregleringar är en geografisk plats möjlig att använda om företaget är aktivt på den platsen. Om det inte är en plats – då är Arlanda VVS och Pingstvännerna stekta.