40 % kvinnor och alla spots var för män

“There was a time when $2.4 million was a lot of money. You didn’t spend that kind of coin without a pretty good reason to believe your advertising was going to create awareness, deliver a message or build your brand into a bond with your consumers.”

Åtminstone 40 % av tittarna på Super Bowl är kvinnor. Men reklamen var rejält inriktad mot män som målgrupp.

Vissa bilföretag har börjat att förstå att kvinnor står för majoriteten av bilinköpen men fortfarande är det många av dem som kör “faster than a bullet”-reklam och räknar med att det är män som kommer att köpa det.

Liknande upplevelser ger resten av reklaminslagen från årets SuperBowl – varför tar inte reklamköpare och reklammakare chansen att nå en så stor del av sina potentiella konsumenter? (Ad Age)

Artikeln är en bra genomgång av misstagen många reklaminslag gör. Samtidigt – vad är det som säger att kvinnor inte gillar “faster than the bullet”? Artikeln hamnar i det andra diket – de har en syn på män och kvinnor som inte riktigt känns fräsch. Heller.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *