Tre psykologiska triggerpunkter

Tre psykologiska “trigger”punkter att försöka använda för att påverka:

1. Gör inte det förväntade.
Att bryta ett tankemönster handlar om att skapa uppmärksamhet. Genom att ställa en fråga tvingas konsumenten att svara på den eftersom hjärnan är programmerad att besvara varje fråga som den utsätts för.

2. Relatera problemet.
Att ha en lösning är bra men bara om konsumenten har just det problem som lösningen kommer till rätta med. Innan dess struntar konsumenten i vad man har att säga.

3. Låt kunden visualisera ditt varumärke. Nike är inte skor – det är swoosh-logon. Använd konsumentens fantasi, hennes kunskaper och drömmar. Berätta inte om din produkt – berätta din produkt.

“Tapping into the visualization part of the brain is probably the most powerful way to communicate with anyone. Use Triggers No. 2 and No. 3 together to get people to visualize the problem, and then – whoa, stand back.

(MarketingProfs.com)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *