Reklamare sämre omtyckta än advokater

CNN rapporterar att i en ny förtroendegallup kommer reklamare på andra plats på listan över personer som man känner minst förtroende för. Slagna av bilförsäljare men spöade i alla fall advokaterna.
(AdLand

Caffeinegoddess skriver på sin blog:

So what do we need to do in order to make a change?
Be honest. There’s no shame in it. It’s not going to hurt. Respecting potential and current customers is a good thing. In fact it might actually benefit you.
Be creative. It’s not really as dirty a word as most would like to have you believe. Surprisingly enough, it might actually get people to pay attention to what you have to say so you won’t have to dupe them into it.

(Cup of Java)

Jag är inte säker på att vi kan göra annat än det vi gör? Reklam är i grunden inte information utan kommunikation. Och i all kommunikation finns alltid ett mått av övertalning och “deception”. Reklam är inte journalistik. Självklart ska vi inte luras men att påstå att reklam har ett speciellt ansvar för etik och moral.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *