Lagerfeld tog slut

På mindre än en timme tog hela lagret av Karl Lagerfeld-kläder slut. Hamngatans H&M var överfullt av alla som ville äga ett av plaggen. Det verkar också som vissa tänkt sig att göra sig en hacka genom att sedan sälja kläderna vidare. (Annas blog feat. Mel E och DN).

Därmed slog H&Ms marknadsdirektör Jörgen Anderssons drömmar in med råge:

“- Personligen hoppas jag att de (kläderna) kommer att sälja slut på några dagar.”

(Resumé)

Det sköna är att reklamfilmen för Karl Lagerfeld for H&M bygger på konceptet att kollektionen som KL gjort tillsammans med H&M är en sorts brott mot allt vad modevärlden stått för. Det “vackra” folket är chockat, förfärat för H&M är ju “cheap” och den gode Karl själv förklarar “it´s all about taste”. Underbar svartvit film.

I senaste Bon har Salka Hallström Bornold som enda svenska journalist träffat Karl Lagerfeld, och den gamle titanen är intressant att avlyssna. Hans aversion mot nostalgi och tillbakablickande är enligt honom själv det som hållit honom på toppen i nästan ett halvt sekel och det som driver honom att skapa tre-fyra kreationer per säsong och ge ut böcker, både sina egna och andras, fotografera och inspirera andra är att han aldrig är nöjd. Allt kan alltid förbättras.

“Det jag tycker om i livet är just motsatserna, förstår du. Det som finns där emellan är tråkigt. Jag skulle inte säga “billigt” för jag avskyr det ordet.”
[…]
“Jag tycker att livet är spännande. Jag tycker om att gå vidare, och jag vill att saker ska förändras. […] faktum är att jag avskyr det förflutna – för att det är ett förflutet.”
[…]
“Jag gör vad jag kan, men jag betraktar det inte som fullständigt. Jag har saker att uppnå, ohc jag måste anstränga mig för att bli bättre. Efter så många år kan man tycka att det är ett skämt, men för mig är det allvar, det är verkligen det sätt som jag arbetar på, det sätt som jag känner mig inuti[…]”

Karl Lagerfeld får också ge sin definition av mode:

“Mode är vad folk har på sig.
Och stil?
Stil? Det finns inte nog med stil för den här världens invånare. Inte alla är förunnade en personlig stil, och det är därför stilikoner finns. Skönhet är beroende av mode.[…]”

(Bon #22)

Trendwatching menar i sin update om trenden No-Frill Chic att samarbetet mellan KL och H&M är ett typiskt exempel på trenden. No-Frill Chic handlar om att lyx blir billigt, det ouppnåeliga blir masskonsumtion.

“In fashion too, NO-FRILLS CHIC is the thing to wear this Autumn: Karl Lagerfeld will add the necessary ‘chic’ to low-cost, high-fun apparel phenomenon H&M. Lagerfeld has designed a collection of around 30 pieces to be produced and distributed by H&M under the label “Karl Lagerfeld for H&M”

Related Posts

One thought on “Lagerfeld tog slut

  1. Pingback: Annas blog feat. Mel E

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *