Clear Channel SLs censor

Hudvårdsföretaget Paul de Vence fick tummen ner för sina annonser som de köpt plats för i tunnelbanan. Den ansågs för “sexistisk”. Clear Channels VD Maria Skoglund svär sig fri och efterlyser klara regler från stat och kommun om vad som gäller när det handlar om reklam.

Det lustiga blir när Skoglund får frågan om vad hon själv anser:

– Att blanda in vad jag själv tycker skulle bara röra ihop saker ytterligare.

(DN – Ekonomi)

No shit Sherlock, Maria.
Två saker: det är beklämmande att se hur nypuritanismens skugga breder ut sig över vårt land. Allt som visar minsta hud är “sexistiskt”, oftast förutsatt att det är kvinnlig hud som visas. Visserligen är jag inte förvånad över den utvecklingen – både utvecklingen i USA med en starkt puritansk kristen höger och det faktum att under goda tider florerar alltid två divergenta värderingar: puritanism och dekadens.
Å andra sidan är det ju faktiskt så att den som vill marknadsföra sig inte har någon rättighet att få göra det där den själv anser sig vilja göra det. Man köper en tjänst: reklamplats och får då, precis som vid köp av andra tjänster, förhålla sig till säljarens regler. SL väljer en nypuritansk väg och vill uppenbart att alla kvinnor som gör reklam för skönhetsprodukter ska bära burka. Då är det bara för Paul de Vence och oss andra att hitta andra reklamplatser, där censuren inte är enligt Moral Majority-regler.

4 thoughts on “Clear Channel SLs censor

  1. Dab

    Wow!
    Nej jag menar, helintressant – du kan ju se på saken från två synvinklar (“reklmare” OCH präst) oc har därför mycket mer at komma med i just hud-skrämseln sammanhanget… Tror du verkligen at det är så? Jag menar.. nej det vet jag inte ens, jag måste ha kaffe först. Men intressant! Kej, kaffe vareja…

  2. N|.

    Titta på åttiotalet. Titta på trettiotalet. Titta på början av nittonhundratalet. Då spelade både dekadensens och puritanismens åsikter och värderingar viktig roll. Åttiotalet med sin hårda kapitalism-yuppiefiering samtidigt som oerhört hårdföra religiösa rörelser växte fram. Samma sak när under trettiotalet, pingströrelsen hade en stark ställning som moralens väktare gentemot utelivets lockelser. Samma sak i början av nittonhundratalet: spritdjävulen och puritanguden spelade schack om människornas själar.

    Jag är inte bara reklamare, jag är idéhistoriker också :)

  3. Desirée

    Aha, där är ju svaret på varför kjollängderna alltid har hängt samman med konjunkturen (goda tider=korta kjolar, dåliga=långa).

  4. Pingback: SL och deras reklamdubbelmoral | deep|edition

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *