Goddag yxskaft

SLs nya slopade logotypStyrelsen i Stockholms Lokaltrafik (SL) har valt att dra tillbaka den nya logotyp som tagits fram. Logotypen har skapats av Design Systems och tagits väl emot av dåvarande ledning. Den tilldelades också ett Silverägg 2002.

Men se – styrelsen hade inte fått säga till något om det hela. Så nu dras den tillbaka – för en kostnad av 30 miljoner. Hur det försvaras? Läs vad Anna Berger Kettner, socialdemokratiskt trafikborgarrådd säger:

Hur mycket kostar det SL att skrota loggan?
– Det vet jag inte. Det är en fråga för tjänstemännen.
Enligt SL kostar det 30 miljoner kronor. Är det verkligen värt kostnaden?
– Det är en principfråga. Vi kan inte vara ansvariga för något som vi inte kan få ha ett inflytande över.
Vilken logga tycker du är snyggast?
– Det ska inte vi politiker bedöma. Vi är inte proffs.

(DN Ekonomi)

Goddag yxskaft.

Related Posts

6 thoughts on “Goddag yxskaft

  1. Pingback: Researcher » SL-logotypen än en gång

  2. Dab

    HerreGud — kan man inte dela ut ett pris (i form av böter) på så dumma uttalanden? Tjoohoo…hoo..hoo.hooo… ja det ekar visst däruppe.

  3. Annica Tiger

    Jag förstår inte logiken. Den nya loggan tycker jag var mer kommunikativ och modernare än den ädlre. Kasta pengar i sjön. Politikerna ska inte lägga sig i grafisk formgivning. Det ger ju detta citat vid handen.

    Vilken logga tycker du är snyggast?
    – Det ska inte vi politiker bedöma. Vi är inte proffs.

    Annica

  4. Martin Garlöv

    SL-loggo-affären kan tydligen betraktas och kommenteras på fler plan. Så mycket intressantare så.

    Jag associerar till en annan aktuell loggo-nyhet. Eller icke-nyhet?
    Svenska kyrkans riksstyrelse bestämde i veckan att behålla en vapensköld som bildmärke. Skölden togs i bruk för ca 20 år sedan när den rikskyrkliga veksamheten byggdes upp efter att kyrkomötet tackat nej till att skiljas från staten. Meningarna om skölden som fungerande symbol för Svenska kyrkan är delad. Nu är det meningen att församlingarna (ca 2000 st) ska fås att sluta med egna logootyper. Det kommer de knappast att ställa upp på. Borde dem?

  5. N/.

    Martin. Vad gäller Svenska kyrkans möjligheter att nå någon sorts ordning när det gäller sitt varumärke så har jag gett upp. Senast idag satt jag och funderade över hur frustrerade konsulterna från go.pilots måste vara när de ska försöka få kyrkan att förstå den enklaste varumärkesstrukturen. Läs min post om det här.

  6. Pingback: Researcher » Jag fick ett brev…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *