Mediacom ändrar sig

Mediacom, mediabyrånätverket har ändrat sin payoff till “People First, Better Results.” .

“Our feedback from clients and the industry showed that ‘people’ are the most important factor in a media agency’s service”

Duh! Mediacoms VD Alexander Schmidt-Vogel säger saker som väl borde vara självklara. Men inte. Enligt den årliga Communications Industry Forecast & Report från Veronis Suhler Stevensons är reklambranschen usla på att köpa media som verkligen används. Mest köps i print, magasinen är stora reklamsäljare, medan radio och även TV har en lägre andel, trots att de används mest bland flest konsumenter.

En vanlig förklaring har alltid varit att konsumenter investerar medvetet i en tidning och därmed skapas en relation mellan konsument och annonsör. Problemet är att teorin – värderingen visas genom hur mycket konsumenten väljer att investera i ett media – innebär att just TV skulle vara det som värderas mest. Av de mer än $800 som medelhushållet i USA lägger på medier har TV hela 28,5% och Internet 13,8% medan nyhetsprint enbart har 6,1% av den totala mediainvesteringen och magasinen ligger därefter med 5,3%. Och samtidigt betalar de nästan inget för radio som ändå används mest.

Reklambranschens vurm för print har ingen rent statistisk grund, vilket innebär att mediamixen borde få en annan sammansättning. Madison Ave. och resten av branschen siktar in sig på “sin” grupp. (Real Media Riff)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *