Svensk spelreklam statligt sanktionerad

720 miljoner lägger ATG och Svenska Spel ner i reklam varje år. Det är gigantiska summor som monopolföretagen satsar, skillnaden gentemot det andra kvarvarande monopolet, Systembolaget, är gigantisk. Reklamen är också ‘aggressiv’, då den många gånger inte ens skulle tillåtas i Storbrittanien, där det inte finns någon reglering av själva spelandet. Douglas Roos, Nordenchef på Ladbrokes menar krasst: “Svenska Spels och ATG:s aggressiva marknadsföring är beviset på att monopolet främst handlar om att dra in pengar till Bosse Ringholm.”

I samband med att flera engelska bolag, Ladbrokes och Unibet, försökt att slå sig in på den svenska marknaden men fastnat i marknadsföringsregleringen har dessa valt att försöka få staten att förändra monopolet. En förändring är på gång och dagstidningarna väntar in den innan de släpper in utländska spelbolag på sina annonssidor. (DN)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *