Byta villa med mig

Sommaren innebär renovering och vi slog på stort och bytte fjärrvärmecentral. Uppenbarligen har man (inte) tänkt till när man valde vad de skulle kallas. Videofilmen som man fick med för att “lära sig” använda apparaten har texten: “Hur fungerar min villaväxlare?”. ‘Villaväxlare’? Är det ett annat ord för mäklare? Eller en dold reklam för TV3:s nya serie om att byta liv i en vecka?

Oavsett vad: det här visar att en god textbehandling är nödvändig. Inom branschen diskuteras det ofta: hur ska man få kunder att fatta att en AD inte är någon som är “bra på bilder” eller en copy “kan skriva” utan att det handlar om mer än det. Vilken jäkla amatör som helst kan peta in en bild i datorn och göra en affisch: en AD ser till att den kommunicerar. Vem som helst med någorlunda språkbegåvning kan skriva en text: en copywriter ser till att den säger det som kunden vill ha sagt: att texten kommunicerar.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *