Proctor & Gamble förändrar sin varumärkesstrategi

Proctor & Gamble har separata varumärken som främsta kommunikationskanal mot konsument. P&G, liksom Unilever m fl, blir en sorts holdingbolag för olika varumärken som kan vara divergenta när det kommer till segment och kategori. Varumärkeskommunikationen blir då bred och framfusig reklam för sådana saker som Pringles, Hugo Boss eller Pampers.

The basic model: Research secretly, and carry a strong brand.

Men nu ser strateger att framgång på nätet kan mer handla om varumärket tillsammans med innehåll. Pampers kan massor om föräldraskap:

The people at Pampers, for instance, know a ton about parenting. “Consumers say, ‘Do what you have to do. We know who you are and what you sell. But give me good content.’ “[…]

Från att bli bäst på att skrika ska P&G bli bäst på att lyssna.

“Using the Internet, you can extend your listening beyond the narrow confines of one or two test-market cities.[…]We try to bring order to chaos,[…]But we don’t want to change what the brands are doing.”

Premium när det gäller både produkt och innehåll. Goda lyssnare bygger varumärkestillit genom innehållets objektiva perspektiv. (Fast Company)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *