Cult Shaker och den nakna sanningen

Drycken Cult Shaker har upprört delar av det danska samhället och andra verkar tycka att det är en kul idé. Deras marknadsföring är rätt extrem till och med för att vara reklam för alkohol. Den skulle få svenska ERK att gå i dubbelspinn men danska reklamcensorer verkar vara mer hårdhudade (eller snarare – tycka det är okej med mer hud).

Förra årets kampanj innehöll en kvinnlig torso med väl synligt naket välfyllt silikonbröst och en manlig dito. Årets kampanj har två nakna kvinnor som visserligen håller för bröstvårtorna men verkar vara inbegripna i en synnerligen intim situation. Lesbian chic?

 

Cult Shaker är en blandning av alkohol och koffeinboostad läsk, energidryck, som knappast är nyttig för personer med svagt hjärta eller liknande. En partydryck med oanade potentialer i den målgrupp som den verkar rikta sig till: unga, äventyrliga och frisinnade. Det är det lilla bryggeriet Cult Scandinavia som saluför drycken och räknar med att kunna ta bitar av den heta alkoläsk-marknaden. (The Copenhagen Post). Köpenhamns stad gjorde en intressant censur när de förbjöd affischen med mannen men tillät den med kvinnan på.

Kvindeligt selskab anmält reklamen, andra grupper kritiserar den. Bryggerigruppen som sägs stå bakom Cult Scandinavia har skrivit under “Retningslinjer for markedsføring” som är Bryggeriföreningens etiska kod:

“Ved markedsføring af alkoholholdige drikkevarer skal de erhvervsdrivende udvise særlig agtpågivenhed med hensyn til valg af såvel reklamemiddel som reklamens indhold og udformning.
Markedsføringen bør ikke fremtræde eller virke påtrængende, provokerende eller på anden måde særligt overtalende.
Markedsføringen må ikke give indtryk af, at et vist forbrug kan være sundt, kan give succes eller kan forbedre forbrugerens mentale eller fysiske formåen.” (Europanytt)

Precis som med H&M-reklamen har affischerna blivit hett byte både för anarkafeminister som antingen målat över dem eller rivit ner dem liksom för unga män som vill ha ett silikonbröst på väggen hemma i pojkrummet/studentkorridoren osv. Företaget själva verkar gå enligt den något missförstådda tesen: “All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.” (Läs mer Pressbox, Textanalyse.dk, Mad og sundhed. //Tips från ad-rag)

Related Posts

4 thoughts on “Cult Shaker och den nakna sanningen

  1. Sthlm

    Vad är det för fel på er fula tjocka människor. Om ni ägnade hälften så mycket tid på ert utseende skulle ni också kunna se bra ut.

    Mer snygga kroppar i reklam tack!

  2. Per-Åke Andersson

    Ännu ett exempel på behovet av att reglera marknadsföringen av alkohol. Cult Scandinavia skulle aldrig ta ansvar för de skador deras produkt medför i framtiden. Bryggeriets ägare går om 20 år, kanske med förakt i blicken, förbi den person som ligger full på gatan, alkoholiserad med god hjälp av Cult Shake. Säljer man död och elände då får man också acceptera restriktioner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *