Unilevers nya logotyp part II

Jag skrev om Unilevers byte av sin gamla logotype redan i februari men då kunde man inte hitta en bild någonstans men nu har Resumé hittat den. Det är tjugofem symboler som samsas om utrymmet inuti U-et bland annat: “Solen, Allt liv börjar med solen – den yttersta symbolen för vitalitet.”
“Hjärtat representerar kärlek, omsorg och hälsa – att må bra.”
“Skjortan representerar ren och fräsch tvätt – att se bra ut.”
“Fågeln är symbol för frihet. Befrielse från de dagliga sysslorna – att få ut mer av livet.”

Ok. Rätt så ok. Men det är lite prettovarning utfärdad för förklaringarna. Skjortan är väl ok och blommor symboliserar miljöhänsyn och liknande.
Det är också en intressant utveckling att logotyper blir mer och mer grafiskt invecklade. Frågan är vad som är det centrala för utvecklaren: webb och färgtryck eller brevhuvuden och visitkort. Riktigt vansinniga exempel är SonyEricssons snorblobba, Telias färgkluddiga planeter, 3:s Jawsliknande formgivning och pr-byrån Carats skumma färgboll.

En bra artikel om Unilevers nya logotyp som jämför den med andra goda exempel finns hos Under consideration.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *