Pappersinsamlingen

Årets Orvestosiffror kan du läsa hos Dagens Media (Dagstidningar,Tidsskrifter, Onlinemedia). Men några intressanta iakttagelser finns ändå att göra:

Affärstidningarna rasar när det gäller printeditionerna men däremot ökar de on-line. En möjlig förklaring är att det finns de som ser det vettigare att prenumerera på nättjänsterna än att behöva bläddra i papperstidningen. Alla dagstidningars on-linetjänster har ökat sedan förra gången – och samma tidningar har minskat i print. Det intressanta är vad som nu händer när i princip alla morgontidningar går över till tabloidformatet. Metro och Stockholm City går bra.
I magasinsegmentet regerar premiumtabloiderna när det gäller ökningar: det finns ett klart samband mellan trenden att människor söker mer lyx och flärd och att tidningar som Cosmopolitan, Elle, Elle Interiör, Elle à la Carte, Lantliv, Gods och Gårdar, Plaza, Plaza Kvinna och Plaza Interiör ökar markant liksom att Antik & Auktion såväl som Connoisseur är stabila. De tidningar som försöker att ligga en klass lägre men riktar sig till samma åldersmålgrupp förlorar stort. Ett intressant tapp är Amelia som visserligen inte tappar lika mycket men där man kan tänka sig att delar av systertidningen Taras uppgång handlar om kvinnor som förut läst Amelia men nu känner sig mer hemma med den lite mer mogna Tara.
Typiska “pensionärstidningar” som Allers, ICA-kuriren tappar stora skaror av läsare vilket antagligen visar att generationsskiftet inom den ålderskategorin börjat och därmed finns inte intresset kvar.
När det gäller IT ser man att de mer nybörjarinriktade tidningarna såsom PC för Alla tappar vilket flaggar för att hemdatoranvändarna inte längre är nybörjare i samma utsträckning: har man läst exempelvis PC för Alla under en årgång känns årgång två som en upprepning av teman. De tidningar inom segmentet som ökar är de som avhandlar mobiltelefoner och mobil IT generellt (M3 och Mobil).

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *