Stort i lätt kampanj

Dove, som förut gjort ganska ordinär reklam för sina produker har valt att använda “real-sized woman” i sin nya kampanj. En undersökning som gjordes bland företagets målgrupp mognare kvinnor så visade det sig att de räknar Renée Zellweger som en förebild i hennes mer runda form i Bridget Jones Dagbok. En stor del (2/3) av kvinnorna ansåg sig mest deprimerade över att hela tiden se sig som feta och fula gentemot de kvinnor som finns i reklamen.

“It’s great that companies like Dove are starting to listen to real women’s concerns and talking to them about feeling good rather than performing miracles or selling the beauty myth.” säger en psykolog.

(Ananova)

Dove gör vad svenska modeföretag gjort flera gånger – väljer att försöka bli etiskt riktiga när det gäller val av modeller. Frågan är bara: hur länge orkar de hålla emot det vanliga skönhetsidealet inom modevärlden. Hur starkt är påverkan från deras vanliga konsumenter (som de nu frågat).

4 thoughts on “Stort i lätt kampanj

  1. Yvonne

    Vilken mailadress har ni.Törs ni skriva ut er egen mail här?
    Jag tänkte inte kommentera här. Har endel jag vill prata med er dock.

    Hör av er.

  2. Admin Researcher

    [Comment ID #11882 Will Be Quoted Here]

    Du får gärna säga du till mig. Mina kontaktuppgifter finns under Om Admin till höger. Och man vågar – den enda som ser din mail är jag som är admin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *