Förlorade ägg

Guldäggen 2004

Det är som med vårens första spöregn: det kommer som ett brev på posten. Så också reklambranschens egna stora ryggdunkartillställning Guldägget. Kreativ reklam prisas, strategisk reklam omhöljes med tystnad. Årets nomineringar är inte direkt – spännande…

Reklamfilm

Man kan fundera över det kreativa tillståndet i Sverige när King och ICA för tredje året i rad vinner Guldägg för sina reklamfilmer om Stig, Sonja och de andra i den lätt Norén-indränkta och Roy Andersson-stylade ICA-butiken. King valde ut fem av filmerna: Ica Thailand, Ica Artist, Ica Vem vill bli miljonär, Ica Roger rymmer och Ica utbudsfilm. Det är de filmer när Tre Vänner fortfarande var producenter så… okej då. Silver fick Djuice (Storåkers McCann, producerat av Esteban/Leonard Eek) och Pfizers Ipren (Go.Garbergs producerat av Acne) för “Iprens favoriter”. (Resumé)

Print och annons

“Sugen?” Eurocard gjord av SWE fick ett gyllene ägg i tidskriftsklassen. Silver fick Spendrups Bryggerier “Det allra senaste” (DDB Stockholm) och Canal + “Inga reklamavbrott” (Storåkers McCann). I dagstidningsklassen vann Forsman Bodenfors (som vanligt) med Systembolaget för “Monopolet”. Silver till Saab Opel Sverige AB “Att krocka med en Volvo…” (Lowe Brindfors), NK “Påskkärring” (Cole, Russel & Pryce), AIK Hockey “Derbyannonser” (King) och Pause Ljud & Bild “Kvisten” (Åkestam.Holst). (Resumé)

Bästa integrerad

Guldägget fick TBWA, Farfar, Stylewar och Plup för kampanjen för Alkoholkommitén. Andra pristagare var Moderna Muséet “Samling på stan” (Storåkers McCann), Pause Ljud & Bild “Ovanligt kraftfulla hemmabiosystem” (Åkestam.Holst och Eventbyrå Knock) liksom RFSU “Sommarkampanj” (King). (Resumé)

Samhällsinformation och ideella organisationer

Denna något märkliga (enligt mitt tycke) egna priskategori vanns av LAFA – Landstingets centrum för sexualitet och hälsa – “Kondom. Fortfarande det enklaste sättet att slippa ångest”. Det är uppstickarebyrån Ester som producerat (är det en kusin till Ruth tro?).
Silverägg gick till Alkoholkommittén av TBWA, Farfar och Stylewar (se ovan). När det gäller ideella organisationer känns det som en promenadseger att Forsman & Bodenfors “Papperskassen” för Frälsningsarmén kammade hem ännu ett Guldägg. Silverglänsande ägg fick Cancerfonden “Bröst” (av årets platinaäggvinnare Calle & Olle) och Friends “Hårda ord-Utomhus” (Lowe Brindfors). (Resumé)

Utomhusklassen

Jag höll på att skriva “jämnt skägg mellan Clear Channel och JC Decaux” men det är ju bara de som tjänar på den här klassen. Vann gjorde istället COOP Konsum “Vi har slutat sälja burägg” som producerats av Lowe Brindfors/Lowe Forever. Silverglans på kontoret för Moderna Museet “Samling på stan” (Storåkers McCann) och Comviq “Kontant Utland 2003” (Forsman & Bodenfors)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *