Årets Viktigaste Reklamköpare 2003

Årets Viktigaste Reklamköpare 2003 heter Björn Jutendahl, Volvo Personvagnars marknadsdirektör. Listan är som följer:

1. Björn Jutendahl, Volvo Personvagnar

2. Ingrid Jonasson Blank, Ica

3. Nizze Larsson, Ikea

4. Jörgen Andersson, Hennes & Mauritz

5. Maud Frisk, Teliasonera

6. Anna-Lotta Model, Saab-Opel Sverige

7. Jens Willumsen, SAS

8. Åke Lundqvist, Arla Foods

9. Niklas Forser, Carlsberg Sverige

10. Marcus Bove, Skandia (!!!!)

Listan bygger på vilka företag som 110 byråchefer helst vill jobba med, företagens bruttoinvesteringar i kommunikation och varumärkenas styckeutveckling. Intressanta delar av listan är dels H&M som inte har någon stadig byrå utan gör det mesta inhouse men har både hög grad av bruttoinvestering och hög styckeutveckling. Sen är väl H&M en riktig godbit i byråchefernas våta kunddrömmar. Skandias tiondeplats är både väntad och förvånande: att byråerna kan se det som en utmaning att bygga upp det hårt sargade varumärket kan vara förståeligt samtidigt som det mest liknar ett självmordsuppdrag för vilken byrå som helst. Förra årets vinnare: Ingrid Johansson-Blank fick trots allt gå ner från tronen – kanske beroende på att ingen byrå tror att samarbetet med King kommer avta eller kanske på grund av den rejäla djupdykning ICA:s reklamfilmer gjort rent kvalitetsmässigt. (Resumé)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *