Reklam lite här och var

Amerikansk reklam ligger alltid före oss här i Sverige och där har man under några år sett hur många olika, vanligtvis icke-brandade, platser kommit att fungera som platser för korta reklamspottar. Exempelvis finns det numera reklam i bensinpumpars fönster och det allra största genomslaget har reklamen som finns på såna saker som flygresenärer får: jordnötter, torkservetter och spypåsar.

Det som är den stora grejen är att den reklam som finns på dessa inte alltid är detsamma som produkten utan en sorts blandning av gerillareklam och brand alliance. Det som krävs är att det finns någon koppling mellan reklamens produkt och dess bärare eller mellan reklamens produkt och den specifika situation som mottagaren befinner sig i. Exempelvis står det

Trust us. Don’t open the window to check the weather.”

. Avsändare Weather Channel på förpackningen för pretzeln man köper på flygplanet.

Det här är inte fattigmansreklam utan ett försök att nå en överklass – de rika få fungerar inte som alla andra: de köper inte samma tidningar, deras reklamintagande sker inte i samma utsträckning via television utan handlar mer om rykten, varumärkets uppskattningsvärde och bastuprat. (Sälj&Marknadsföring)

Idén är enkel och samtidigt fenomenal: hur många gånger läser du inte saker på vad du än hittar om du är satt att vänta på något och inte kan komma därifrån? Eller som Harvey Alpert, Brand-In-Hand-reklamens skapare, säger:

Remember when you were a kid and your mother gave you your cereal? […] Well, how many times did you read the cornflakes box?”

. Det är ett psykologiskt faktum att om du får något när du har tråkigt så blir det du får oerhört värdefullt – oavsett dess egentliga värde i ekonomi eller behovstillfredsställelse. (Fast Mag respektive Harvey Alperts hemsida)

Helt i linje med det som man ser mer och mer av: brand alliances och gerillamarknadsföring. Vår värld är fylld av traditionell reklam att vi sällan ser den – då måste reklamen hitta nya vägar för att nå ut och kunna kommunicera sitt budskap. Interventionen på platser vi ofta ändå tittar på och genom att göra en mer ingående beteendestudie kan ge mer effekt – fr a på grupper där traditionell reklam inte biter.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *