Glödtrådigt

Coop petar ner ICA och King från toppen när årets 100W utsågs. För övrigt är det inte direkt några genomgripande progressiva reklamidéer som belönas utan det verkar mer vara kampanjer där det har kunnat läggas mycket pengar på att nå hög effekt snarare än att nå den via god strategisk kommunikation och kreativ brief.
Listan nedan är ett urplock av vinnarna för 2003.

Konsumentreklam

100 watt
Annonsör: Coop Konsum Reklambyrå: Lowe Brindfors/Lowe Forever Kampanj: Vi har slutat sälja burägg

Långsiktig varumärkesvård
Annonsör: Göteborgs-Posten Reklambyrå: Forsman & Bodenfors Kampanj: Göteborgs-Posten som varumärke

75 watt
Annonsör: Sif Reklambyrå: Lundberg & Co Arbetsmiljökampanj 1

50 watt
Annonsör: Väla Köpcentrum (Jones Lang LaSalle) Reklambyrå: Bates Sweden AB Kampanj: Väla 2003

Annonsör: ICA Reklambyrå: King Kampanj: Röda Korset Limpan

Annonsör: Systembolaget Reklambyrå: Forsman & Bodenfors Kampanj: Svenska Monopolet

Producentreklam

75 watt
Annonsör: SAS Reklambyrå: Lowe Forever Kampanj: Den enkla resan

50 watt
Annonsör: Biogen Sweden AB Reklambyrå: Navigator Communications Kampanj: A Body, A Mind, A Human Being

Annonsör: Coffee Queen Reklambyrå: Clara Reklambyrå Kampanj: I folkets tjänst

Annonsör: TietoEnator HealthCare AB Reklambyrå: Ehrenstråhle & Co Kampanj: Vem vårdar vården

Annonsör: Allers Förlag Reklambyrå: Moonwalk Sthlm Feminakampanjen Sveriges bäst klädda medieförmedlare

Annonsör: Falu Rödfärg Reklambyrå: OneHouse Art Direction/Stenström & Co Kampanj: Rödfärgspriset 2002

Samhällsinformation

100 watt
Annonsör: Alkoholkommittén Reklambyrå: TBWA Kampanj: Tonårsparlören

Långsiktig varumärkesvård
Annonsör: Frälsningsarmén Reklambyrå: Forsman & Bodenfors Kampanj: Frälsningsarmén – Ge oss pengar

75 watt
Annonsör: Majblommans Riksförbund Reklambyrå: ANR.BBDO Kampanj: Låt barnen växa

50 watt
Annonsör: HRF, Hörselskadades Riksförbund Reklambyrå: Ruth, Kampanj för att nå yrkesverksamma

Annonsör: Riksskatteverket Reklambyrå: TBWA, Antisvartjobbskampanj

(Dagens Media)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *