“Vad kan då vara på gång! Ett säkert sätt att spana in trender är att besöka affärer som vänder sig till de köpstarka. I Florida har man öppnat en ny shoppingmall -Millenium som är unik i världen.–En shoppingmall byggs upp enligt principen, varuhus i hörnen som s.k. ankare och däremellan mängder av affärer. Detta ligger i Orlando, när turiststråket och autostradan I – 4. Det ligger litet upphöjt på en kulle omgivet av stora parkeringsytor. I hörnen ligger Macys , Bloomingdale och Neuman Marcus! Amerikas mest kända varuhus. Och däremellan mycket spännande. Jag tittar på en del prislappar och hisnar. Kartan över mallen är som en förteckning över världens ledande varumärken H&Ms konkurrent GAP finns här, och snart öppnar spanska Zara.”
Kanske inte fullt möjligt att se så klara trender i Sverige, vi har ett mindre kundunderlag. Det är ändå intressant som funktion: när vi går på Kupolen, ha ett öga öppet på trender och vad det säger oss om framtiden samtidigt som ni jagar reapriserna. En fråga man kan ställa sig: hur kan det gå runt med tre porslinsaffärer i Kupolen? Är det så att det är dömt att misslyckas eller riktar de sig till olika målgrupper? Lågt räknat har vi i Borlänge fem stycken affärer som säljer porslin, vinglas och köksattiraljer (förutom att både Coop och ICA också gör det). Däremot har vi bara två affärer som säljer leksaker. Beror det på att efterfrågan ser olika ut? Att leksaker är mindre exklusivt än vinglas och därmed prioriteras lägre i inköp? Eller är barnfamiljer mer medvetna om pris och därmed slår konkurrensen hårdare i leksaksbranschen? Om ett par år kommer vi också se att leksaker kommer att säljas till hälften om inte mer via nätet eftersom leksaker är lättare att säkert skicka med post, till skillnad mot glas och porslin.