Skip to content

Vad ska jag med Researcher till?

Researcher har funnits sedan 2002, även om arkivet är till januari 2003 då första året var lite si och så med öppenheten för bloggen. Under senaste året har det hänt mycket: ett antal byråer har startat sina egna bloggar och därmed kan de ha en högre mängd postningar (kollaboration är bra), Reklamfeber och andra bloggar som i princip endast puffar ut kampanjer utan analys kom till – och petade bort Researcher ur mångas sinne. Sen har mitt liv förändrats: jag är nu delägare och creative planner på en byrå som går som tåget. Jag sitter i styrelsen för MID och jag jobbar som föreläsare och strateg runt sociala medier tillsammans med bland annat JMW Kommunikation. Samtidigt har min andra blogg vuxit: Deepedition.com är numera relativt välsedd som såväl politisk som allmän blogg. Jag och Sofia startade Same Same But Different som i vissa fall tar upp frågor som annars antagligen skulle hamnat på Researcher.

Så frågan är nu: vad ska jag med Researcher till?

Och samtidigt vill jag fråga de (få) som fortfarande läser den: vad vill ni att jag ska göra med Researcher? Jag ser ett antal möjligheter:

  1. Fortsätta som förut. Postningar sker då och då.
  2. Försöka att hitta andra som också vill skriva på Researcher och låta det bli en collaborative blog
  3. Lägga ner rakt av. Inse att Researcher gjort sitt som den första bloggen om reklam på svenska.
  4. Låta Researcher gå in i deepedition.com som en egen kategori.
  5. Sälja den.

Berätta vad ni tycker – hjälp mig ta ett beslut.

21 Comments

  1. lord Fredruk wrote:

    Sälja Researcher? Hur skulle det funka i praktiken? Förhoppningsvis att du skulle få betalt för att skriva. Att överlåta bloggen till någon annan skulle inte göra tricket. Det förstnämnda alternativet hade det knappast heller varit någon hit med tanke på hur lite tid du har.
    Det intressantaste förslaget är nr 2. Om du fortfarande vill hålla fokus på Planning finns det väl ett antal spekulanter på att skriva gästinlägg. Eller?

    lord Fredruk’s last blog post..Reklam för primater.

    Wednesday, June 25, 2008 at 10:22 (@432) | Permalink
  2. Dabitch wrote:

    Jag tror på collaborative blog. En svensk planning-blog vore något! URL:en är inarbetad, byt skinn som tillåter lite bilder på de som postar (eller symboler så man ser skillnad) och bjud in de planners som bloggar lite redan. Låt det bli en hubb för planning helt enkelt, där folk oförskämt kan peka runt på sina och andras postningar på diverse bloggar som jag inte hittar. Ett centrum. I like.

    Dabitch’s last blog post..Sexy sells everything, even TV shows about widows.

    Wednesday, June 25, 2008 at 15:24 (@641) | Permalink
  3. entapir wrote:

    Jag köper Dabitch förslag av nr 2.

    Wednesday, June 25, 2008 at 17:41 (@736) | Permalink
  4. Lägg in det som en del av din andra blogg. Det är bara jobbigt att försöka hålla liv i flera parallella projekt samtidigt…

    Markus “LAKE” Berglund’s last blog post..Centeruppropet – en samlingspunkt för alla liberala centerpartister!

    Wednesday, June 25, 2008 at 18:12 (@758) | Permalink
  5. Niclas (admin Researcher) wrote:

    Lake: jag kör tre…

    Wednesday, June 25, 2008 at 19:25 (@809) | Permalink
  6. Dabitch wrote:

    Sälja den är också ett förslag – men, jag tror inte att någon vettig skulle köpa den, utan rätt som det är hittar man en linkfarm här istället.

    Om du inte säljer den symboliskt, som man gör med kattungar – femtio öre per tass, du vet. Så att den får rätt ägare. Men det hindrar inte heller att en linkfarm dyker upp här inom några månader när köparen kasnke har tröttnat.

    Det finns många läsvärda reklam/planner-bloggar i Sverige numera, eller åtminstone bloggar som har inlägg man vill läsa ibland (även om man inte fastnat för hela bloggen, så att säga).

    En annan variant skulle kunna vara att göra en Digg-version av reklam/planning-posts där användare röstar upp och ned länkar folk har lagt in. Det skulle kanske passa bäst då det kräver mins från din sida. Läsarna du fortfarande har letar fortfarande efter reklam/planning news så vi skulle ju hitta det vi är ute efter också

    Jag kan knacka ihop en digg-klon åt dig på en halvtimme om du vill ha det. Just say the word baby.

    Thursday, June 26, 2008 at 12:49 (@534) | Permalink
  7. Dabitch wrote:

    Emailade just dig om du vill ha en Digg klon. Kan inte kirra det i helgen (busy) men nästa vecka om du känner för det. Kramisar.

    Thursday, June 26, 2008 at 13:00 (@542) | Permalink
  8. Vet inte, men jag vill ha dina tankar (dock inte deliciade länkdumpar). Fast det verkar som planner-relaterat är ett blogghål som du kan utveckla. (inte mitt intresse dock).
    Det viktiga är att du ställer frågan, och sen bestämmer dig för nåt.

    Thursday, June 26, 2008 at 14:01 (@584) | Permalink
  9. ML wrote:

    Nr. 2. Fast inte bara Planning va? lite väl torrt ;)

    Thursday, June 26, 2008 at 18:52 (@786) | Permalink
  10. Dabitch wrote:

    Njae, Ok, kanske tunnsått – planning, reklamnyheter, strategi nya medier och annat gött?

    Friday, June 27, 2008 at 10:08 (@422) | Permalink
  11. Niclas (admin Researcher) wrote:

    Planning är skittrist :)
    Samtidigt behöver jag hitta någon sorts nisch mellan de rena “slänga-upp-reklam-bilder”, Adland och ex Planning.se – och även Copynissarna…

    Dab – kan vi ta ett snack om den där Digg-idén nästa vecka?

    Friday, June 27, 2008 at 10:11 (@424) | Permalink
  12. Leif Kajrup wrote:

    klart att du skall ha kvar den. Om det är tiden som inte räcker till så varför inte collaboration (du har ju erfarenhet av det), och det finns ju ett antal personer i bloggosfären redan som kanske kunde passa in. Jag är en av dem som följer researcher med stort intresse så jag hade verkligen saknat den.

    Friday, June 27, 2008 at 23:27 (@977) | Permalink
  13. Dabitch wrote:

    Jo, lets snacka lite. Lite digg + lite mata in egna slimmade RSS-plock kan ju sätta lite fart på sajten. Nu sa jag lite alldeles för mycket.

    Tuesday, July 1, 2008 at 02:16 (@095) | Permalink
  14. Jag läser den regelbundet.

    Wednesday, July 2, 2008 at 00:55 (@038) | Permalink
  15. Dabitch wrote:

    Jo, jag med. :)

    Men nu är det måååånga mindre (purfärska som äldre) reklamrelaterade bloggar I sverige som jag missar en del ifrån när jag vandrar runt och läser. Det vore faktiskt schyrre med ett “nav” av svenska (inte nödvändigtsvis PÅ svenska en hel del skriver ju på engelska också) bloggpostningar/artiklar som är läsvärda om reklam/pr/nya medier/planning.

    Om vi tar alla läsare här som blir glada medlemmar och loggar in som digg-grupp kan vi alla dels posta prylar vi hittat (med kort summering), dels rösta upp prylar vi tyckte var läsvärt. Allt som når över X hamnar på första-sidan precis som på digg. Tyst publik får förgallrade reklamnyheter från alla svenska bloggar/tidningar, inlogad publik kan knuffa prylar upp upp och låta bli att knuffa det som är mindre intressant.

    Inte ett dugg svårt att fixa som sagt. Och man skall inte behöva mer än email + användarnamn för att logga in, samt evighetskakor för jag haaaatar sajter som loggar ut en så fort man går därifrån.

    Wednesday, July 2, 2008 at 14:03 (@585) | Permalink
  16. Niclas (admin Researcher) wrote:

    Jag gillar tanken Dab. Kan man göra både ock? Att jag dels har möjligheten att skriva normalt – eventuellt ta in gästskribenter plus att man kör en sån där?

    Wednesday, July 2, 2008 at 15:01 (@626) | Permalink
  17. Dabitch wrote:

    Jooo faktiskt! Det är ju en sån mackapär jag pulat på (haft tankar att göra det med adland) – så det går att arrangera.

    Det största – njae – svåraste biten då, vore att importera alla dina WP posts till det nya CMS’et – men ärligt talat kan jag nog skriva ett script till det också. Sedan vill du nog ha alla samma prylar du har nu exempelvis “human readable URL’s” och dylikt. Det kan jag fixa. Hmmm. Ja då är det bara lite krångligare för dig på din admin-sida, det är ju ovant med ett nyt CMS i början och detta CMS har inte fina “Bold detta” knappar etc. Men du, det kan jag också fixa.

    :)

    Får jag härja på din server lite så kanske jag kan pula ihop nåt ikväll. Eller vettja, skicka mig en sql-dump av din nuvarande researcher så härjar jag med en testsajt på min server lite så kan jag visa dig.

    Wednesday, July 2, 2008 at 17:56 (@747) | Permalink
  18. Dabitch wrote:

    HA! Kan flytta över allt WP till ny CMS, det tog inte ens lång stund. Funkar i teorin iaf. (har ju inte testat på just DIN databas så jag reserverar mig mot konstiga strulbitar som kan uppstå. Tog min grabbs istället men hans har nästan inga postningar)

    Nu slutar jag att pula tills du säger ja eller nej. ;) det som blir jobbigast är som sagt att vänja sig till ett nytt CMS. Samtidigt kan du också dubba anra folk till “crew” som också kan lägga upp postningar så att det blir gruppblogg+diggpryl.

    Ett “reklam&pr&dylikt” centrum i Sverige saknas.

    Wednesday, July 2, 2008 at 18:52 (@786) | Permalink
  19. Dabitch wrote:

    Som jag just emailade till herr Researcher; (jobbig jag är som emailar honom också)

    Då är det bara et par små strul.

    1) du måste vänja dig vid nytt CMS. Det kan vara aaaasssssjobbigt. Men å andra sidan är du så herrans envis att du klarar det nog och jag kan installera allt du saknar om du bara säger till.

    2) Att välja ut core-människorna, och få dem att DELTA. Jag tror nog att du har ett gott öga till en massa braiga typer som skriver vettigt om reklam. Vilka av dessa vill du skall ha “extra förmåner” typ, skriva ett riktigt inlägg på framsidan? Skall dessa också ha admin-förmåner – eller skall en helt annan mycket mindre grupp ha det?

    Jag tror att det skulle funka bäst om du kastade nätet generöst stort från start. Istället för “pelle och jag får göra framsideinlägg” kan du riskera allt och säga “alla 45 svenska bloggare inom reklam får göra framsideinlägg” – sedan se till att du och pelle (typ) har admin control
    på saker. En del människr ballar ur, det finns risk att folk “spammar” och så vidare, men ärligt tala inom den svenska reklambranchen/bloggare – jag tror inte ens på att folk skulle flame-out.

    Se till att varje postning har folks nuna – de har alltså den cred de förtjänar. Man kanske kan bygga in så att användare kan VÄLJA BORT en person från deras version av framsidan! WhoHoo!

    Samt, hela planeten måste få signa upp för att digga upp och ned.

    Wednesday, July 2, 2008 at 19:01 (@792) | Permalink
  20. Dabitch wrote:

    För övrigt tror jag inte att folk skulle “spamma” for the record. Jag tror att det skulle funka bäst om folk fick puffa in sina egna länkar till digg-karusellen. Jag vet att jag missar bra inlägg från folk hela tiden och om de skulle bli ett bra centrum vore det ju bra om folk la in sina egna länkar för att se om den får en puff upp eller inte. Skillnaden mellan en digg-klon och exempelvis “Knuff” är ju att läsarna röstar.

    Wednesday, July 2, 2008 at 19:05 (@795) | Permalink
  21. Dabitch wrote:

    (bara så länge man inte tillåter automatiskt ping. Gör man det så, neeeej.)

    Wednesday, July 2, 2008 at 19:05 (@795) | Permalink

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*