Jag jobbar med flera stora organisationer och företag där vi föreslår att implementera sociala media-lösningar såväl internt som för en extern publik. Marknadsavdelningarna gillar tanken, kommunikatörer ser möjligheterna och HR-avdelningar förstår vilken effekt det kan ge.
Men IT-avdelningarna säger “nej det går inte”.
Från att ha varit “hetaste” och alla har lyssnat på IT-avdelningarna har de tenderat att växa sig feta och många gånger slöa, med alltför höga staket när det gäller säkerhet och inget större intresse för användarvänlighet, effektiv användning av online-verktyg etc. Många är de företag som stänger av möjligheterna att gå in på sociala nätverk eller att använda IM och Skype, flera organisationer väljer att stänga ute sina användare från olika sajter genom att vägra att installera Flash och kontrollen kan vara så gigantisk att om någon tittar på en film via YouTube så får man en reprimand.
Den undersökning som GCI gjort ((Godmorgon. Intressant att alla nu ska vara sociala medie-experter…. Ok, sorry Martin)) och som visar att bara 25 % av företagen “förstår” sociala medier kan ha sin förklaring i just den utveckling (eller frånvaro av utveckling) som många IT-enheter haft under de senaste åren. Om marknadsavdelningarnas frågor om nya saker möts med gatekeepersvaret “nej det går inte” så är det knappast underligt om få företag förstår sociala medier.
Det hela är som om transportavdelningen förklarade att man bara får köra bilen inom vissa områden och bara på tvåan. Och be om tillåtelse att använda vindrutetorkarna.
IT-avdelningarna måste tänka på ett nytt sätt. Istället för att vara kontrollanter och gatekeepers måste de börja att bli möjliggörare. Säkerhet ligger självklart i fatet – men istället för att minska möjligheterna bör man se till att användarna blir duktigare. Den mängd tekniker som sitter på IT-avdelningarna bör till stor del bytas ut om IT-pedagoger. Som kan skapa kunskap, engagemang och vilja att använda IT-verktygen på rätt sätt. Det innebär att säkerheten också höjs. Att det sedan finns saker som kommer att gå snett är självklart: men oavsett vilken säkerhet man har så kan såna här saker hända ändå.
Uppdatering: I samband med SVD.se och deras totala haveri under gårdagen skrev jag en postning som snuddar det här på SSBD – fr a också när det gäller de diskussioner som förts runt händelsen.
GCI Stockholm tycker att jag har fel.
Pingback: JMW Kommunikation » Blog Archive » Vi PR-byråer måste kavla upp ärmarna!
:-) There-can-only-be-one-noten får du gärna utveckla. Det är ju inte direkt så att GCI börjar jobba med sociala medier först nu. Däremot är det sant att fler erbjuder kompetens och rådgivning – också bland byråer som tidigare inte jobbat alls med sådant, av det enkla faktum att 1. det behövs för att få bättre utväxling på kommunikationsinsatser och 2. uppdragsgivare efterfrågar det. Varken du, jag eller någon annan behöver känna sig hotad av det. Förhoppningsvis är det verklig kompetens som byggs upp och erbjuds – och då tjänar alla på det.
Lycka & Glädje
Pingback: Alla borde ha en nödsajt. Tyvärr… · Mindpark
Hej Niclas!
Jag hittade hit lite utav en slump och skriver inte här alls för att kommentera din text. Jag googlade runt lite på Nokia monitors och såg att (i alla fall en gång i tiden) haft en skärm. Har du kvar den, och i så fall kan du tänka dig att sälja den?
Pingback: SVDs haveri | Same same but different
Pingback: it-avdelningen överskattat problem « GCI Stockholm
Pingback: Veckan som gick - vecka 20 | Same same but different
Pingback: JMW Kommunikation » Blog Archive » Socialamedierevolutionen är ett faktum