Alla är där. Guldäggsvärpande.

Men det är jag som bloggar.

Dags för Guldägget. Researchers inbäddade reporter sitter på plats med sin mobiltelefon (hon har väl tänkt sig ta med några ägg hem också). För kampanjerna se nomineringarna.

Först ut. Guldäggsplaketten: Alkoholkommitén och Le Bureau.
Stay tuned. Uppdaterar postningen under kvällen. Instant kommer det dyka upp i mitt jaikuflöde.

DR: Guld till Ester för Forum, bokförlaget. Kul! Goss fick silver för Göteborgs Räddningsmission. Grattis!

Print: Guld till DDB för McDonald’s Sill och nubbe-kampanjen.

Media: Guld till King för Ving (tack Björn Mellstrand…).

Radio: Guld till Alkoholkommitén och Le Bureau.

Internet: Guld till Farfar och Diesel Heidies 15 mb of fame. Som också tog ett silver för Björn Borg-kampanjen. Antar att Matias är nöjd.

PR. Max hamburgare vann PR-priset. Faktiskt enda PR-byrån som var nominerade: GCI Stockholm. Läs hur juryns ordförande tänker runt det faktum att PR-priset hade flest reklambyråer som nominerade.

Utomhus: Guld till McDonald’s Servetthållare, byrå DDB Stockholm (storslam i år?). Priset utdelat av Leon Nordin. Bara en sån sak.

Falken tog en snabb visit på Guldägget och bambusar såklart.

Guldskrift vanns av Berghs School of Communication.

Reklamfilm: Oddset The Stick. Byrå WatersWidgrenTBWA. Silver till SAABs Release Me.

Design: Guldägg till Stockholm International Jazz & Blues Festival av Garbergs.

Slutligen. Integrerad reklam: Försvarsmaktens rekryteringskampanj gjord av DDB Stockholm.

Man kan se att DDB Stockholm gjorde storslam. Och knappast var det speciellt oväntade vinster. Kreativt? Jag vet inte. Att F&B uppenbarligen inte fallit jurysarna på läppen är ett faktum.

Stort tack till Ulrika Good från Goss som hållit mig a jour.

Uppdatering: Bloggen Veckans Rester har åsikter om pristagarna. Resumé gör en lång intervju med “Laxen” och en historisk exposé för DDB Stockholms liv. Dagens Media kör webbfilm.

Nome Anders Norman från Remotion Design ger Guldägget en dagssedel utifrån att effekten av reklam inte bedöms. Jag tycker han är snett ute. Jag tror att det behövs en tävling i kreativ reklam. Som inte bedöms utifrån nödvändig effekt utan snarare kan vara en inspiration till att ta några ytterligare kliv i att göra något bra. För att återkoppla till postningen om Jonassons åsikter så är Nome en sån person som faktiskt skrämmer byråer att bara göra saker by the book. För effekt är alltid en benchmarking efteråt: när du ska göra något nytt så får man lov att använda tidigare kampanjers effektmätningar. Problemet är helt enkelt att om du har en unik idé med en nyskapande kreativ höjd så har du ingen effektmätning att benchmarka mot: det som aldrig gjorts kan inte benchmarkas. Istället blir det att man väljer en fegare väg, eftersom den kan bevisas genom effektmätning. Det är en imploderande strategi – allt kommer bli mer likriktad, mindre intressant och utvecklingen av det kreativa uttrycket sker inte. Att försöka få Guldägget till att även låta effekten bli en del av bedömningskriterierna gör också att tävlingarna blir mer likriktade: effekt prisas redan i 100Wattaren. Det känns som usel kritik helt enkelt. Lite raljant researchad med enkla Googleslagningar.

Uppdatering: Maria har bloggat från galan. Bland annat en spännande närrapport från Leons prisutdelning och hur förryckt glada DDB-gänget var. åkestam.holst visar vilken tävling som faktiskt är viktigast: Guldbollen. En händelse som också Maria toppar med. Tyngden av eventet visar exempelvis DDB-Johans uttalande:

Jag trodde man skulle kunna åka dit och mingla lite, men fick åka hem på en gång, det var ingen som ville småprata där

Gillar WatersWidgrenTBWAs förklaring till silvret:

finalen mellan Waters Widgren TBWA och F&B, och Forsman tog hem vinsten.
– Skulle inte vilja säga att de vann, det var så att vi vann alla matcher utom den sista, sade Calle Dalin på Waters Widgren.

Uppdatering: Ulrika hade med sig kameran.

Related Posts

3 thoughts on “Alla är där. Guldäggsvärpande.

  1. Pingback: Veckan som gått - vecka 14 | Same same but different

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *