Pricka rätt

MER har prickat ett antal företag för DR som är adresserad till en vuxen person men vars utformning riktar sig mot barn. Det ä Damm Förlag för deras marknadsföring av Disneyklubben, IMP Nordic för deras marknadsföring av en serie monsterkort ((Ett sorts rollspel där det tar en jäkla tid att samla ihop kort… jag vet…)), Förlaget Stabenfeldt AB när det gäller Funtasie tjejbokklubb och Egmont Kärnan AB för prenumerationserbjudanden för tidningarna Witch och Bamse. Självklart är det Konsumentföreningen i Stockholm som står bakom anmälan.

Det blir mer och mer omöjligt att faktiskt göra reklam. Eftersom signalpolitiken som Konsumentföreningen i Sthlm och Svenska konsumenter för helt enkelt börjar bli lätt surrealistisk. En fråga man kan ställa sig: hur långt kan man gå i att ta bort ansvaret från föräldrarna? Lär man barn att bli medvetna konsumenter genom att förbjuda reklam? Jag är inte så säker på det.

2 thoughts on “Pricka rätt

  1. Martin Garlöv

    Reklam är en del av ett kommersiellt samhälle. Branchregler och lagstiftning kan inte undvaras. Men riktlinjer och begränsningar är inte statistiska.

    Min fundering är om direktreklam riktad till barn är effektiv.

    Jag kan tänka mig att det skulle bli mindre förekommande med direktreklam till barn om det visade sig att det inte är särskilt väl använda pengar.

    Martin

  2. lord Fredruk

    Bamse fälld hos MER. Det kan fan inte bli bättre. Poetisk rättvisa när den är som bäst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *