När byrån behöver tusen händer

Vad är det vi egentligen säljer? Dists osäkerhet över vad de ska kalla sig samtidigt som de kliver upp ett steg och blir nordiskt exemplifierar problemet inom branschen: när PR-byråerna gör reklam (ex.vis JMW) och när reklambyråerna gör PR, när webbyråerna även skapar printreklam, när strategiska byråer lika mycket arbetar med affärsplaner och IR-arbete och när mediebyråerna kör kundevent för sina kuner. För att inte tala om när traditionella reklambyråer ligger med samma mängd byråarvode i digital media som i analog så är det onekligen två saker som det visar:

  • marknadsföringen är inte längre något som bara handlar om direkt sälj utan lika mycket om hela företagets organism.
  • medievärlden har blivit så pass fragmenterad att nischandet antingen blir extremt (exempelvis Miami Guerilla) eller allt måste integreras mycket närmare än förut

Svårigheten i detta är inte bara hur man ska definiera sin byrå – många har exempelvis valt det extremt generella “kommunikationsbyrå” – utan också att hantera en djungel av underleverantörer. Frågan diskuteras också i webbpanelen hos Internetworld.

2 thoughts on “När byrån behöver tusen händer

  1. Pingback: etui.se » Reklambranschen - vad gör dom egentligen?

  2. Pingback: SuperAnton » Archive » Vi tittar inte och de fattar inte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *