Det är ingen bugg det är featurejournalistik

Jag säger precis som Vassa eggen: “Uäck!” om både SvD:s och DN:s nya helgsatsningar “mh-Min Helg” (ska utkomma fredagar) respektive DN Söndag aka “Livet är stenkul” (som ju kommer på söndagar). Hur i helvetet tänker man om såna namn?
Att Metro också hoppar på featuretåget var dock mer spännande och lite mer oväntat.

Det är ändå en logisk utveckling av alla tre tidningarna för att bemöta Internets utbredning. Det måste finnas något mer att erbjuda om man ska behålla prenumeranter alternativt finnas i medvetandet hos folk även på helgen. Då ingen av tidningarna lyckats att ta betalt för innehållet på nätet (DN försökte ju redan för snart tio år sen – Martin Jönsson berättar idag om aftonbladet.ses Plustjänst nästintill desperata försök att få fler betalande läsare) måste man satsa på att sälja reklamplats. Och för att sälja reklamplats behöver man kunna bevisa att någon läser. För att kunna göra det måste man få prenumeranter att vara trogna. För att få dem trogna… ja ni fattar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *