När tracking skapar problem för själva marknadsföringen

screen-dump016.pngDet är inte lätt att skaffa sig underleverantörer och när det blir fel så blir det verkligen fel. Svenska Designpriset har använt sig av ANP.se för att mäta e-nyhetsbrevets klick. ANP.se:s tjänst verkar mer än lovligt instabil, vilket i det här fallet innebär att man inte blir vidareskickad till den sida man trott man klickat på. Det är mer eller mindre en disaster om trackingverktyget helt enkelt gör så att en person som vill läsa sajten bommar sajten – som man ser i skärmdumpen så är det möjligt för ett någorlunda vant öga att se var originaladressen finns men en nittio procent av dem som klickat på länken (vilket ju statisiskt sett är relativt få gentemot antalet utskick) ser det hela som att själva sajten ligger nere och tappar förtroende för det varumärket. Det är riktigt illa (och känns jävligt mycket ’99) att man som användare s a s märker av trackingen. Den ska vara osynlig för mig som potentiell kund – annars upplevs det lätt som en övervakning av min personliga integritet (dvs. hur jag klickar).

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *