Ibland blir man bara fascinerad. Det här kom som mailvertising till min jobbadress idag:
12 thoughts on “Rollupkungen…”
Martin Gustafsson
Grym art direction. :D
Alex
Grym AD! nej kanske inte men vi är ett produktionsbolag med fokus på RollUp till priser som ingen annan lämnar på dessa system.
Försäljningen har ökat nästan 1000% så vi är nöjda men visst kan man ha kommentarer på utseende speciellt eftersom vi äger en egen reklambyrå som systerföretag men de har för mycket att göra så vi gjorde det själva men något lägre krav på grafisk form.
Mvh Alex
Admin Researcher Post author
“något lägre krav” Word! …
Nåt av det minsta krav man ändå kan ha är att man skriver korrekt svenska… det har ni misslyckats med…
Grattis till försäljningsökningen, men remember – priskonkurrens är aldrig evig och kan aldrig vara ett strategiskt värde.
Alex
Allt det där vet jag om och vi har inte misslyckats eftersom vi var tvungna att hålla tiden så gjorde vi så gott det gick med de resurser vi hade då. Vad gäller vår strategi så har vi rätt bra koll på den och är extremt faschinerade av hur reklamfolk har tid att vara inne och skriva meningslösa inlägg eller bloggar… och som sagt vi säljer ju våra produkter till 170 reklambyråer i Norden som inte bryr sig så mycket om vår stavning utan är troligen mer nöjda med att få bra produkter till bra priser. Gällande att priskonkurrens
skulle ha ett lägre strategiskt värde så håller jag inte med för då får ju Galne Gunnar, ElGiganten, Rusta och flera andra kedjor lägga ner då de är helt ute och cyklar då det först i deras strategidokument står LÅGT PRIS.. Som sagt vill du ha RollUps som är kanonbra där du själv gör dokument med egen stavning så är vi helt rätt leverantör då vi printar våra kunders budskap och inte våra egna.
Mvh Alex
Admin Researcher Post author
Jo, och Galne Gunnar har det ju gått bra för… Och Rusta visar knappast på en fascinerande utveckling, och ElGiganten fick helt enkelt smaka på det som vi strateger försöker förklara när MediaMarkt dök upp: det kommer alltid någon som är billigare och då står man sig slätt med att säga “vi är billigast” utan att sänka priserna ännu mer – tills nästa företag kommer och är billigare… osv…
Du behöver inte hålla med Alex, men det finns rätt mycket skrivet om hur instabil ett varumärke är om man väljer att använda pris som det viktigaste strategiska värdet. Varför tror du annars att många företag nu väljer att flytta över sin kommunikation till att handla om service, kompetens och såna saker? Jo, helt enkelt för att a) konsumenter frågar nte längre efter lägsta pris utan efter att faktiskt få det som man vill ha och få hjälp om det strular b) det går inte att fajtas med Kina och övriga Asien, eller för den delen med tyska jättekedjor i priskonkurrens.
När det gäller att stava rätt tycker jag det tillhör någon sorts respekt för den som man vill ha som kund. Exempelvis mig som jobbar på en byrå som köper mycket roll-ups för våra kunders räkning. Och valde att inte ens läsa er reklam eftersom den såg alltför oseriös ut. Om andra reklambyråer inte bryr sig om det så har de helt klart ett stort problem.
Och vad gäller tid så har du uppenbarligen tid att svara på “meningslösa inlägg och bloggar”.
Alex
Lite sten i glashus erkänner jag så klart. Jag äger en egen liten byrå 14m omsättning så jag sitter på dubbla stolar och kan ju inte säga emot dig då får jag ju min egen personal emot mig och du har så klart rätt. Vi i A-Skylt jobbar uteslutande med det som du säger om service etc etc för att hitta mervärden som är lönsamma men RollUp-Kungen är ett projekt lite i motsatt riktning som baseras på lågpris, enkel hantering etc, detta ger bra ekonomi i detta scenario då volymen blivit extremt stor. Att stava rätt är ju också grundläggande och går inte att säga emot så även här lite sten i glashus och jag kan ju inte försvara att man gör fel men återigen så fick tid och nöd gå före då det var viktigt att det kom ut på lovad tid och “min” byrå som hade gjort det extremt mycket bättre hade helt enkelt inte tid så vi satte skägget lite i brevlådan men eftersom man har lite stolthet så får man ju försvara den.. Nästa brev kommer vi så klart att låta byrån tillverka och har du inte avanmält dig på brevet så hoppas jag att få en bättre bedömning då!
Ni är ju en står byrå så ni har säkert viktigare saker än dryfta vårt lilla projekt.
Mvh Alex
Admin Researcher Post author
Det här är min egen blogg så jag dryftar det jag vill – och för min del handlar det mycket om att visa på exempel som är relevanta för de flesta som jobbar inom marknadsföring – inte bara de stora feta kampanjerna.
Vi är en stor byrå – men med kunder som ibland hellre väljer billigt före bra. Och som jag ser det är Roll-upkungenkonceptet för bra för att råka ut för att ses som lågbudget och oseriöst.
Alex
Har aldrig skrivit i en blogg så jag kan inget om hur det fungerar faktiskt.
Tar det som en komplimang att du ser på projektet på sådant sätt när jag själv byggt allt lite av eget intresse.
Behöver du en RollUp så bjuder jag på en så får du avgöra om det är kvalitet eller inte.
Trevlig Helg/ Alex
Magnus
[Comment ID #26561 Will Be Quoted Here]
Admin Researcher
Varför hopp på en entreprenör som driver en bra och sund affärsidé. Är du avundssjuk kan man undra?
/Magnus
Admin Researcher Post author
Avundsjuk? Jojustja…
Så fort någon kritiserar någon så är det någon som förklarar att det handlar om avundsjuka – varför det? Kan man inte få tycka att något inte är helt bra? Kan man få ha en åsikt? Nej, guilty by association gäller. Oerhört märkligt sätt att resonera, och konsekvensen blir att ingen någonsin kan kritisera någon annan eftersom man då är avundsjuk.
För att vända på steken – du kritiserar mig – är du avundsjuk på mig Magnus?
FYI käre Magnus så är jag delägare i en reklambyrå och har ingen som helst anledning att vara avundsjuk på någon.
Alex
Jag tar gärna kritiken och är den konstruktiv så är det sunt men kritik. vi skall bli bättre i vårt projekt helt klart, nu när vi fått ett gigantiskt gensvar och vill satsa vidare.
Avundsjuka tror jag inte på, det är för de som har för mycket fritid.
Admin Researcher Post author
Det gläder mig Alex. Och det enda som jag kritiserat är att jag tycker logon är rätt ful :). Det du ser ovan är det typiska hypersubjektivistiska i att alla som kritiserar alltid är avundsjuka – en förklaringsmodell som jag tycker är livsfarlig eftersom det innebär att man aldrig kan kritisera något. Och en feg förklaringsmodell eftersom den som tar emot kritiken aldrig behöver ta åt sig den.
Lycka till med Kungen – jag har kikat på ert erbjudande och det håller stenhårt.
Grym art direction. :D
Grym AD! nej kanske inte men vi är ett produktionsbolag med fokus på RollUp till priser som ingen annan lämnar på dessa system.
Försäljningen har ökat nästan 1000% så vi är nöjda men visst kan man ha kommentarer på utseende speciellt eftersom vi äger en egen reklambyrå som systerföretag men de har för mycket att göra så vi gjorde det själva men något lägre krav på grafisk form.
Mvh Alex
“något lägre krav” Word! …
Nåt av det minsta krav man ändå kan ha är att man skriver korrekt svenska… det har ni misslyckats med…
Grattis till försäljningsökningen, men remember – priskonkurrens är aldrig evig och kan aldrig vara ett strategiskt värde.
Allt det där vet jag om och vi har inte misslyckats eftersom vi var tvungna att hålla tiden så gjorde vi så gott det gick med de resurser vi hade då. Vad gäller vår strategi så har vi rätt bra koll på den och är extremt faschinerade av hur reklamfolk har tid att vara inne och skriva meningslösa inlägg eller bloggar… och som sagt vi säljer ju våra produkter till 170 reklambyråer i Norden som inte bryr sig så mycket om vår stavning utan är troligen mer nöjda med att få bra produkter till bra priser. Gällande att priskonkurrens
skulle ha ett lägre strategiskt värde så håller jag inte med för då får ju Galne Gunnar, ElGiganten, Rusta och flera andra kedjor lägga ner då de är helt ute och cyklar då det först i deras strategidokument står LÅGT PRIS.. Som sagt vill du ha RollUps som är kanonbra där du själv gör dokument med egen stavning så är vi helt rätt leverantör då vi printar våra kunders budskap och inte våra egna.
Mvh Alex
Jo, och Galne Gunnar har det ju gått bra för… Och Rusta visar knappast på en fascinerande utveckling, och ElGiganten fick helt enkelt smaka på det som vi strateger försöker förklara när MediaMarkt dök upp: det kommer alltid någon som är billigare och då står man sig slätt med att säga “vi är billigast” utan att sänka priserna ännu mer – tills nästa företag kommer och är billigare… osv…
Du behöver inte hålla med Alex, men det finns rätt mycket skrivet om hur instabil ett varumärke är om man väljer att använda pris som det viktigaste strategiska värdet. Varför tror du annars att många företag nu väljer att flytta över sin kommunikation till att handla om service, kompetens och såna saker? Jo, helt enkelt för att a) konsumenter frågar nte längre efter lägsta pris utan efter att faktiskt få det som man vill ha och få hjälp om det strular b) det går inte att fajtas med Kina och övriga Asien, eller för den delen med tyska jättekedjor i priskonkurrens.
När det gäller att stava rätt tycker jag det tillhör någon sorts respekt för den som man vill ha som kund. Exempelvis mig som jobbar på en byrå som köper mycket roll-ups för våra kunders räkning. Och valde att inte ens läsa er reklam eftersom den såg alltför oseriös ut. Om andra reklambyråer inte bryr sig om det så har de helt klart ett stort problem.
Och vad gäller tid så har du uppenbarligen tid att svara på “meningslösa inlägg och bloggar”.
Lite sten i glashus erkänner jag så klart. Jag äger en egen liten byrå 14m omsättning så jag sitter på dubbla stolar och kan ju inte säga emot dig då får jag ju min egen personal emot mig och du har så klart rätt. Vi i A-Skylt jobbar uteslutande med det som du säger om service etc etc för att hitta mervärden som är lönsamma men RollUp-Kungen är ett projekt lite i motsatt riktning som baseras på lågpris, enkel hantering etc, detta ger bra ekonomi i detta scenario då volymen blivit extremt stor. Att stava rätt är ju också grundläggande och går inte att säga emot så även här lite sten i glashus och jag kan ju inte försvara att man gör fel men återigen så fick tid och nöd gå före då det var viktigt att det kom ut på lovad tid och “min” byrå som hade gjort det extremt mycket bättre hade helt enkelt inte tid så vi satte skägget lite i brevlådan men eftersom man har lite stolthet så får man ju försvara den.. Nästa brev kommer vi så klart att låta byrån tillverka och har du inte avanmält dig på brevet så hoppas jag att få en bättre bedömning då!
Ni är ju en står byrå så ni har säkert viktigare saker än dryfta vårt lilla projekt.
Mvh Alex
Det här är min egen blogg så jag dryftar det jag vill – och för min del handlar det mycket om att visa på exempel som är relevanta för de flesta som jobbar inom marknadsföring – inte bara de stora feta kampanjerna.
Vi är en stor byrå – men med kunder som ibland hellre väljer billigt före bra. Och som jag ser det är Roll-upkungenkonceptet för bra för att råka ut för att ses som lågbudget och oseriöst.
Har aldrig skrivit i en blogg så jag kan inget om hur det fungerar faktiskt.
Tar det som en komplimang att du ser på projektet på sådant sätt när jag själv byggt allt lite av eget intresse.
Behöver du en RollUp så bjuder jag på en så får du avgöra om det är kvalitet eller inte.
Trevlig Helg/ Alex
[Comment ID #26561 Will Be Quoted Here]
Admin Researcher
Varför hopp på en entreprenör som driver en bra och sund affärsidé. Är du avundssjuk kan man undra?
/Magnus
Avundsjuk? Jojustja…
Så fort någon kritiserar någon så är det någon som förklarar att det handlar om avundsjuka – varför det? Kan man inte få tycka att något inte är helt bra? Kan man få ha en åsikt? Nej, guilty by association gäller. Oerhört märkligt sätt att resonera, och konsekvensen blir att ingen någonsin kan kritisera någon annan eftersom man då är avundsjuk.
För att vända på steken – du kritiserar mig – är du avundsjuk på mig Magnus?
FYI käre Magnus så är jag delägare i en reklambyrå och har ingen som helst anledning att vara avundsjuk på någon.
Jag tar gärna kritiken och är den konstruktiv så är det sunt men kritik. vi skall bli bättre i vårt projekt helt klart, nu när vi fått ett gigantiskt gensvar och vill satsa vidare.
Avundsjuka tror jag inte på, det är för de som har för mycket fritid.
Det gläder mig Alex. Och det enda som jag kritiserat är att jag tycker logon är rätt ful :). Det du ser ovan är det typiska hypersubjektivistiska i att alla som kritiserar alltid är avundsjuka – en förklaringsmodell som jag tycker är livsfarlig eftersom det innebär att man aldrig kan kritisera något. Och en feg förklaringsmodell eftersom den som tar emot kritiken aldrig behöver ta åt sig den.
Lycka till med Kungen – jag har kikat på ert erbjudande och det håller stenhårt.