Reklam på mjölken

Nyheten om att Arla testar att göra reklam på mjölkpaketen är inte ny men det intressanta är att det hela handlar om både reklam men också kundrelationer. Idén är att mjölken är gratis (max tre liter per kund) för MedMera-kunder som handlar för 500 kronor på Coop i Stockholmsområdet – alltså skapar man inte genom reklamen högre direkt vinst/lägre pris utan använder reklamen för att få kunder att vara mer trogna. Smart drag. (Supermarket / Market och Resumé)

Skulle det fungera utan att det handlar om att du får mjölken gratis? Det finns i princip två åsikter: att det inte kommer att funka eftersom folk är trötta på reklam eller att det kommer att funka eftersom det innebär en vinst för konsumenten genom att man får mjölken. Det senare är ganska solklart men det en intressant fråga hur man ska skapa en vinst om man låter alla mjölkpaket ha reklam. En idé vore att kommunicera att reklamen på mjölkpaketen innebär att mjölken håller sig billig samtidigt som bönderna kan få vettigt betalt för sin mjölk vilket är två viktiga frågor för de flesta konsumenter. Nästa fråga blir om mjökpaketen är så perfekta reklamplatser som många tänkt sig. Antagligen beror det på vilket varumärke som marknadsförs. Vilken reklam passar för matbordet? Inredning självklart, resor självklart, mat antagligen. Teknik? Osäkert. Medicin knappast. Några andra idéer för eller emot?

Related Posts

One thought on “Reklam på mjölken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *