Permanent(are) reklamhistorisk utställning?

Kan vi äntligen få ett reklamhistoriskt museum?

Sedan 2001 samarbetar kulturnämnden i Landskrona med reklam- och designhistoriska föreningen för att skapa Sveriges arkiv för reklam och grafisk design i Landskrona. Arkivet har en permanent utställningslokal på Landskrona museum. I samlingarna finns bland annat samtliga bidrag till den nationella reklamtävlingen Guldägget, från 1960 och framåt.
Tillsammans med lokalfrågan har finansieringen varit ett stort problem för reklamarkivet. Hittills har den saken bland annat lösts med hjälp av bidrag från reklambranschen, bidrag från Landskrona kommun och, under fjolåret, ett access-bidrag från statens kulturråd för att göra samlingarna tillgängliga på internet via en databas.
I en skrivelse till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m) föreslår kommunalrådet Tutti Johansson Falk (m) att staten, Region Skåne och Landskrona kommun tar ett gemensamt ansvar och går in med 500 000 kronor var för att stötta arkivet. Summan ska betalas ut årligen, under förutsättning att en överenskommelse nås.

(Helsingborgs Dagblad 22 januari 2007 via Gustaf Rydelius
ordförande Reklam- & Designhistoriska Föreningen)

Jag kan ibland fascineras av två saker inom reklambranschen:

  1. Vissa reklamare gillar inte reklam. Alls.
  2. Många reklamare har dålig koll på sin egen branschhistoria. Eller är helt ointresserade av sånt som inte producerades förra året.

Det första är bara att konstatera, även om det är djupt oroande och ibland tyvärr innebär att branschen inte optimalt skapar bra reklam. Utan skräp. Det andra kan man hoppas att reklam- och designhistoriska föreningen ((Varför man inte kommer in på reklamhistoria.se är mig en gåta däremot))och ett museum som har säker finansiering faktiskt kan råda bot på.

Related Posts

4 thoughts on “Permanent(are) reklamhistorisk utställning?

  1. Jonas

    Måste man verkligen gilla reklam för göra bra reklam?

    Det kanske räcker med, eller till och med är bättre om, man gillar att adressera problem och möjligheter.

    Ibland blir lösingen reklam, ibland blir lösningen något annat.

    Vad vet jag.

  2. Admin Researcher Post author

    Ok, fel ordval. “Gilla” som i “inte tycka reklam som sådant är etiskt fel, borde förbjudas etc.”

  3. Dabitch

    Reklam är som gevär. I sig är dom inte etiskt fel (man kan skaffa sig lite mat med dem), men man skall inte skjuta på folk. Det finns ordningsamma jaktklubbar och outbildade gäng med en fetish för allt som säger “pang!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *