Det är inte tigern som biter

Enligt Aftonbladet så anklagas Nalle Puhs kompis Tiger för att ha slagit en pojke i huvudet på Disneyland MGM. Och man fortsätter med att förklara att:

Det här är inte första gången Tiger är i blåsväder. År 2004 anklagades Puhs randige vän för att ha tagit en 13-årig flicka på brösten medan han poserade på att foto med henne.

(Aftonbladet)

Aftonbladet har uppenbarligen gjort en mycket nära re-write på MSNBC:s artikel men utelämnat att ta med “dressed as” på ett antal ställen. (MSNBC.com)

Det enklaste vore att totalt dissa kvällstidningsjournalisten som inte vet bättre än att lägga in Tiger-figuren som förövare. Men det hela visar ett problem för företag vars varumärken just “får liv” – och i sin yttersta konsekvens är det alla varumärken som på något sätt används i en rörlig värld (exempelvis logotyper på bilar etc.) eftersom allt som sker med något som bär ett varumärke kopplas mer eller mindre till det varumärket. Det har tidigare varit en regel hos flygbolag att måla över företagets varumärke så fort som möjligt efter en krasch (något som fick stor uppmärksamhet i samband med Gottröra-kraschen). Och att låta någon “röra” sig i samhället och signalera varumärket (och därmed dess värden) ställer höga krav på att företaget noggrannt skapar ett regelverk och snabbt replikerar ett brott mot dessa. För en journalist som vill sälja in en story kan inte låta bli att göra en sån koppling som gjorts ovan – även om själva handlingen har mycket lite att göra med själva figuren ((Att Tiger sedan pratar om “jump” i var och varannan mening må slangmässigt kunna tolkas både sexuellt eller våldsamt hör ju inte hit. Fast lite skojigt blir det.)).

Expressens referat av händelsen är lite bättre men kan inte heller låta bli:

Nu anklagas Nalle Puhs kompis för att ha slagit pojken i huvudet.

(Expressen)

Tittar man på de internationella nyhetskällor som skriver om händelsen så är det många som “faller för frestelsen” att anklaga själva varumärket Tigger. Kolla på Google News-listning av nyheten.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *