Resumé dissar fd VDn för Reklamförbundet och hennes åsikt att deras “101 marknadschefer” innehar felaktigheter. Hela kommentaren från Tobias Rydergren andas småaktighet och knappast några argument gentemot Serners debattartikel. Att försöka göra guilty by association som en sorts gyllene regel för sin artikel visar mest på samma sak som han anklagar Anna Serner för: småsint bitterhet. Patetiskt är det sannerligen.
Priset tar denne skribent – som verkar gått i skola hos Mäster Vigs när det gäller att göra markanta missar – när han i ett PS förklarar för Serner:
Båtar går av stapeln.
Det gör inte reklamtävlingar.
(Resumé)
Vän av ordning kan tycka att jag väldigt mycket väljer att dissa Resumé och visst – det gör jag. Varför? För att jag som reklamare vill ha en tidning som behandlar min bransch med allvar, seriositet och skarp journalistisk granskning. Inget av detta finns på Resumé efter att Viggo Cavling tog över. Det är mycket tråkigt. Det är riktigt illa. Och nej, tyvärr har Dagens Media inte alls lyckats att ta upp den fallna manteln. Även om de numera tenderar att vara en mer dedikerad marknadsföring- och mediagranskare än sin konkurrent. Så jag tänker fortsätta basha Resumé och fr a Vigs, som jag anser inte hör hemma på den chefredaktörsstolen. Att det sedan antagligen innebär att jag aldrig mer kommer att få vara med i olika tester eller publiceringar må vara hänt. Jag gillar reklam för mycket för att hålla käft när det som historiskt sett varit branschens huvudsakliga media helt enkelt blir en sämre (om det nu ens är möjligt) kopia av en kvällstidning.
Beta Alfa har rotat vidare i historien och skärmdumpar hur Resumé själva gärna använder uttrycket “går av stapeln” i samma sorts sammanhang som Rydergren menar att Serner inte borde använda dem. Och spiken i kistan för Resumé är när Betan frankt visar på hur DN:s språkvårdare helt enkelt förklarar att det inte går att säga att ett dylikt uttryck är fel att använda metaforiskt. Ridå Rydergren.
Pingback: Beta Alfa 2.0 » Gick av stapeln ros i hamn