Fyra sekunder

Det är nästan så att man börjar att nynna Ugglas gamla hit. Företaget Akamai har hårda klappar för e-handlare och webbformgivare:

Four seconds is the maximum length of time an average online shopper will wait for a Web page to load before potentially abandoning a retail site.

Det är en undersökning på över tusen personer som Jupiter Research har gjort och den ger vissa viktiga faktorer som ger skillnad mellan framgång och motgång:

  • Badwill, låg conversion och sämre varumärkesrelation med konsumenter skapas genom dåliga laddningstider.
  • Lojaliteten hos stora konsumenter är direkt kopplat till hur snabbt sajten laddar.
  • En tredjedel går från sidan om den inte laddas direkt.
  • 75 % kommer aldrig tillbaka.

En annan viktig del är hur snabbt man som online-konsument kan komma “genom kassan”, något som många gånger kan vara det viktigaste för att få till ett genomfört köp. För lång tid, för invecklade procedurer innebär ofta att konsumenterna struntar i att genomföra köpet. Brad Rinklin vid Akamai menar att konsumenter inte kräver kvalitet på sajten – de förväntar sig det.

Four seconds is the new benchmark by which a retail site will be judged, which leaves little room for error for retailers to maintain a loyal online customer base. Site performance becomes even more critical as retailers add more dynamic content and applications to their site.

(Akamai)

Related Posts

2 thoughts on “Fyra sekunder

  1. Elias Betinakis

    Det här har jag misstänkt länge. Mycket intressant.

    Undrar varför människan blir mer stressad och mindre benägen att vänta när det handlar om just datorer och webben. I det vanliga livet byter man inte affär bara för att man får vänta i 4 s. I det vanliga livet byter man inte sökmotor bara för att det tar mindre än en sekund längre att ladda resultatet (har skrivit om det på moneybloggen).

    Har börjat märka att många människor i min närhet backar från sidor så fort de har för mycket flash eller autoladdar ner pdf-er när man klickar på länkar. Det tar liksom för lång tid.

    Samtidigt ägnar sig den genomsnittliga tonåringen i USA 72h/vecka åt elektronisk konsumtion (dator, musik, tv, webb, dataspel, mobil, sms). Vad tror man egentligen att man missar om 4s extra av den tiden går åt till väntan?

  2. Admin Researcher Post author

    Jag tror att det ligger just i att det handlar om digitala media. Som står i postningen: man förväntar sig att det ska gå snabbt – det är inget som medvetet krävs utan en (relativt omedveten) förväntan. Jag tror också att e-handeln har sig själv att skylla till viss del: initial marknadsföring har ofta relaterat till “enklare, snabbare” – alltså förväntar sig konsumenten att allt ska gå snabbt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *